Buddhism on the road: over de boeddhistische voertuigen

Het boeddhisme is lange tijd mijn ‘favo’ religie geweest. Als ik een religie moest kiezen dan zou ik het boeddhisme aanhangen. Anyways, wat mij opvalt is dat veel mensen een ‘oud’ beeld van het boeddhisme hebben omdat op de meeste scholen ‘slechts’ het theravada boeddhisme wordt gedoceerd. Oh, en het ‘nieuwe’ beeld van boeddhisme bestaat uit de Happinez, yoga, en meditatie. Maar, het boeddhisme heeft veel meer aspecten. Het voert natuurlijk te ver om de religie tot in de details uiteen te zetten, maar wat ik wil laten zien is dat het boeddhisme uit ‘vier voertuigen’ bestaat, die onderling ook weer tig scholen kent. Kortom, het boeddhisme is complexer en veelomvattender dan je misschien denkt.

Het theravada boeddhisme

Dit is de oudste vorm van het boeddhisme, welke opkwam rond 500 voor Christus, en wordt ook wel het ‘hinayana’, ofwel het ‘kleine voertuig’, genoemd. Dit is het boeddhisme wat de eerste boeddha, Sidharta Gautama, is begonnen. Deze vorm van boeddhisme begon in 18 zogeheten scholen. De kennis die wij van het hinayana  boeddhisme hebben, is slechts van één school afkomstig: de theravada school. Moet je nagaan hoe divers deze religie in het begin al zou zijn geweest. 😉

Binnen het theravada boeddhisme kwamen de, and you should know this, vier nobele waarheden op, welke de kern vormen van het boeddhisme:

  1. Dukkha: lijden. Wij lijden, zijn ontevreden, ervaren stress, en zijn onrustig in het leven.
  2. Tanha: begeerte. De oorzaak van het lijden is begeerte; een hunkering naar datgene wat vergankelijk is. Ook wel ‘gehechtheid’ aan aardse materie.
  3. Nirvana: het doel van het boeddhisme, namelijk uit de samsara geraken, en daarmee de oplossing voor het lijden.
  4. Marga: therapie. Om het nirvana te bereiken, moet je eerst ‘in therapie’ om de begeerte los te laten en daarmee jezelf te verlossen van het lijden. De therapie de de boeddhisten bedoelen is het achtvoudige pad.

De boeddhistische gemeenschappen noemt men ‘sanga’ en daar leven vooral de monniken. Basically konden alleen mannen de verlichting bereiken en vrouwen moesten maar hopen dat ze als man reïncarneerden. Het doel was dus om de vier nobele waarheden te erkennen en te leven volgens het achtvoudige pad om zodoende de verlichting te bereiken.

Het mahayana boeddhisme

Mahayana betekent ‘het grote voertuig’. Deze stroming kwam op rond het begin van de jaartelling, en werd de grootste boeddhistische stroming. Binnen het mahayana zijn uiteraard weer verschillende scholen welke elk op hun eigen manier het boeddhisme vormgeven. Het mahayana verspreidde zich ook buiten de grenzen van India, waardoor het boeddhisme onder andere in China terecht kwam.

Het zuivere land
Binnen het mahayana boeddhisme heb je een stroming die zichzelf ‘het zuivere land’ noemt. Deze stroming is opgericht door boeddha Amithaba, en is een van de populairste boeddhistische scholen in China. Als je de leer van Amithaba volgt, zou je in zijn paradijs terecht komen. Een grappig, doch uiterst serieus, aspect van deze school is dat je de verlichting al kunt bereiken door maar lang genoeg Amithaba’s naam te blijven herhalen. Kost dat even minder moeite dan het achtvoudige pad en eindeloze meditatie… 😉

Het grootste verschil met het theravada boeddhisme is dat het mahayana uitgaat van het ‘bodhisattva-ideaal‘. Een boddhisatva is iemand die de verlichting heeft bereikt maar ervoor kiest om op de aarde te blijven om anderen te helpen bij het bereiken van het nirvana. Er ligt meer nadruk op compassie en minder op het individu.

Hiernaast kennen mahayana boeddhisten het concept sunyata, wat letterlijk ‘leegte’ betekent. Om de verlichting te bereiken, moest men inzien dat ‘alles leeg is’. De samsara en het nirvana zijn hetzelfde, en al onze concepten zijn leeg. Dit wordt vaak gekoppeld aan de zogenaamde boeddha-natuur: je bent al verlicht, maar je moet dat nog inzien, je moet ontwaken. Sunyata moet niet verward wordt met dat er niets bestaat, het is geen nihilisme. Het begrip wijst er meer op dat men niet in staat is om grip op de werkelijkheid te krijgen en dat elke theorie over, of beschrijving van, de werkelijkheid dus leeg is.

Het vajrayana boeddhisme

Vajrayana betekent ‘het diamanten voertuig’. Deze stroming kwam op rond 500 na Christus en is voortgekomen uit het mahayana als zijnde een vernieuwingsbeweging. Dit is de vorm van boeddhisme die tantra beoefent. Meestal wordt het Tibetaanse boeddhisme als voorbeeld van vajrayana genoemd.

Naast de leer van het mahayana, hecht het vajrayana veel belang aan praktische zaken en tantra-rituelen. Binnen deze stroming streven de boeddhisten naar het combineren van de perfecte wijsheid (het pad van de bodhisattva) met compassie. Een beetje ambigu hierbij is dat  geweldloosheid, ahimsa, een veel minder grote rol speelt bij het vajrayana boeddhisme als bij de andere twee vormen van boeddhisme.

Er zijn vier tantra-groeperingen:

  1. Kriya tantra’s: dit is de grootste groep. Zij richten zich voornamelijk op rituelen en magie om materiële zaken te vergaren.
  2. Carya tantra’s: deze groep volgt de leringen van Vairocana Boeddha. Tevens zijn ook zij gericht op het verkrijgen van materiële zaken.
  3. Yoga tantra’s: zij volgen ook Vairocana, en diverse bodhisattva’s,  maar zij niet zozeer gericht op materieel. Het doel van deze groep is om ook echt boeddha te worden en niet het verkrijgen van mystieke krachten.
  4. Anuttarayoga tantra’s: zij volgen voornamelijk Boeddha Aksobhya. Het doel is dat men zich realiseert dat men al boeddha is.Tevens doen ze aan erotische praktijken.

Trouwens, binnen sommige tantra-stromingen konden ook de vrouwen de verlichting bereiken. Is alweer anders dan het men-centered principe van de theravada’s hè?

Het navayana boeddhisme

Ten slotte is er nog het navayana, ofwel ‘het nieuwe voertuig’. Dit is eigenlijk het ‘moderne boeddhisme’. Rond 1500 na Christus kwam de westerse wereld in aanraking met het boeddhisme en sindsdien is er een constante uitwisseling van waarden geweest. Ironisch genoeg probeert het boeddhisme in China zich aan te passen aan de westerse interpretatie van het boeddhisme.

Goed, tot zover deze beknopte beschrijving van de vier boeddhistische voertuigen. Te beknopt eigenlijk, maar wel een duidelijke kennismaking, I hope. Er is over elk voertuig zoveel te vertellen, dat het vele blogposts zou vullen. Daarnaast is niet alles even toepasselijk op elke stroming, want uiteindelijk bestaat het boeddhisme uit ontzettend veel scholen die elk hun eigen leringen hebben, en hun eigen interpretaties voeren van de leringen die de mainstream biedt. Dus eigenlijk is er geen mainstream boeddhisme. Anyways, het moge duidelijk zijn dat het boeddhisme meer stromingen en kenmerken heeft dan dat je op de meeste scholen leert. 🙂

Welke vorm van boeddhisme kende jij nog niet? En, wat vind je van het idee ‘sunyata’?


Note: deze tekst is gebaseerd op mijn college-aantekeningen van de module ‘Boeddhisme’, welke ik volgde in november-december 2014

Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

11 reacties op “Buddhism on the road: over de boeddhistische voertuigen”

  1. MichielZiet avatar

    Ik heb het even grofweg doorgelezen, maar interessante leerstof!

  2. Anne avatar
    Anne

    Ik weet nog dat ik, ondertussen 3 jaar geleden een toets had over boeddhisme en hindoeïsme, en ik vond het zó leuk dat ik zo hard leerde dat ik een dikke 9 kreeg. En ik vind ze nog steeds heel interessant.

    Ik vind één ding echter wat minder. Ik was in Thailand op vakantie en daar is het boeddhisme echt de overheersende godsdienst. Ik was zelf super geïnteresseerd, maar toen we een bezoek aan een klooster brachten mocht ik niet mee… omdat vrouwen niet naar binnen mogen… Vrouwen mogen überhaupt niet bij monniken in de buurt komen, en daar hield ik in eerste instantie totaaal geen rekening mee, dus de gids heeft mee wel een aantal keer weg moeten roepen. Ik had het gewoonweg niet in de gaten.

    Toch jammer, dat je ergens geïnteresseerd in bent, maar vanwege hetzelfde geloof/cultuur een beetje buitengesloten wordt. Jammer.

    1. Roos avatar

      Mooi cijfer Anne! 🙂 En ja, ik snap dat dat een vervelende ervaring was. Het boeddhisme is overal weer anders en de ene sanga is strikter dan de andere. In het vajrayana boeddhisme worden de vrouwen erg hoog gewaardeerd, terwijl dit in diverse hinayana en mahayana scholen totaal niet zo hoeft te zijn.

  3. Sabine avatar

    Ik heb van Mahayana weleens gehoord… volgens mij heet die Chinese tempel in het New Yorkse Chinatown zo 🙂 Verder kom ik niet helaas, terwijl ik het Buddhisme wel interessant vind. Ik weet er alleen niets vanaf haha. Heel leuk om te lezen dus, weer wat geleerd!

    1. Roos avatar

      Haha, ja ‘mahayana’ wordt inderdaad nog wel eens als naam gebruikt voor gebouwen. 😛 En dank, altijd leuk om iemand iets bij te leren, haha. 🙂

  4. די מריו avatar

    Ik weet eigenlijk heel weinig van boeddhisme. Dat besef ik nu helemaal als ik jouw verhaal lees.

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Dit is ook vrij abstract nog natuurlijk. Over het algemeen is het beeld van boeddhisme wat in het Westen heerst, gebaseerd op het theravada boeddhisme. Back to basics zeg maar. Tegenwoordig denkt men bij boeddhisme ook meestal alleen aan mediteren en monniken, maar de achterliggende gedachten zijn amper bekend.
      Anyways, hopelijk vond je het wel interessant. 🙂

  5. Morgaine avatar

    Ja kijk, dit is een stukje waar ik deels mee opgegroeid ben, ook nog de avatars etc. Wat dan weer meer hindoeïsme is, wat ik lastig vindt in deze, is dat je alles door elkaar kunt halen, hahaha

    En de leegte, vanuit de leegte kun je nieuwe concepten opdoen, in feite probeer ik altijd leeg te zijn en zo open te staan voor anderen, dat is dan het kunnen inleven in anderen, daarvoor moet je zelf leeg zijn iets van alle kanten kunnen bezien. Dit gaat als vanzelf bij mij ondertussen, ik wist alleen niet dat er ook een naam aan vast zat. Verlicht? Ben ik dat? Geen idee, dat klinkt weer zo arrogant, hahaha

    Het is beknopt maar zeker leerzaam en je brengt anderen weer misschien op een weg die zij nog niet kenden of wisten 😉

    X

    1. Roos avatar

      Hahaha, nou ja, het hindoeïsme en boeddhisme onderscheiden zich voornamelijk in het wel of niet erkennen van transcendentie en het geloof in goden. Boeddhisten kennen wel een godenwereld, maar ze willen liever niet als een god reïncarneren omdat dat maar een saai en lui bestaan is, haha. Terwijl de hindoes de goden juist eer betuigen, enz.

      Ook een mooie interpretatie van leegte! Leeg zijn om je te kunnen inleven in anderen, meer onbevooroordeeld dus. Het raakt wel wat aan het boeddhistische perspectief, alleen doelen zij meer op ‘de werkelijkheid doorzien’. Ennuh, je bent zeker verlicht. Boeddha-natuur hè, haha, iedereen is verlicht maar je moet dat even inzien. 😛
      X

  6. […] heb al eens eerder iets laten vallen over ‘de leegte’, ofwel sunyata in een blog over het boeddhisme. Het blijft een wat wazig concept. Dit stellingpaper probeert het concept sunyata te verduidelijken […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *