Classroomstories: ‘Niet alweer hè?’

Ik heb flink wat meegemaakt in ‘de klas’ tijdens mijn avonturen op de Pabo. Enkele verhalen heb ik destijds moeten uitwerken. Aangezien ik (hopefully) na de zomervakantie weer het onderwijs in ga, leek het me leuk om deze verhalen te delen. Uiteraard heb ik de namen wat aangepast for privacy reasons. De kick-off is een verhaal wat afspeelt tijden mijn eerste stage (najaar 2011). Ik was net 17 en liep stage in een kleuterklas. Have fun readings

Vooraf

Van kwart voor 9 tot kwart over 9 hebben de kleuters altijd een inloop in de klas. De juf kletst dan even met een paar kinderen en met sommige ouders en de kinderen kunnen spelen met de materialen die de juf op tafel heeft gelegd. Soms zit de juf met een aantal kinderen ook aan een tafel een bepaalde activiteit te doen. Dit was weer eens zo’n inloopochtend…

Niet alweer hè…

“O nee hè,” dacht ik. “De dag is nog maar net begonnen en Dymairo is alweer bezig.” Dymairo is jongen van 6 jaar. Hij is blijven zitten in groep 2 en  daardoor snel verveeld, want hij vind dat hij het allemaal al wel weet. Hij is druk, wilt altijd de baas spelen, en heeft snel ruzie met andere kinderen waarbij hij meestal ook slaat. Maar, hij kan ook erg behulpzaam zijn en hij is ook best slim.

De kinderen waren allemaal in de klas en begonnen druk te spelen. Dymairo was met Tristan en Ali, beide 5, aan het spelen met lego. Het leek allemaal goed te gaan. Ik hielp een aantal meiden met de puzzels die ze aan het maken waren en keek soms even de klas rond. Toen zag ik ineens dat Dymairo Tristan sloeg. “O, nee, nu al?” dacht ik. Ze waren nog geen half uur in de klas! Ik keek heel even naar de situatie, Dymairo was boos en Tristan huilde, en ik liep er toen naar toe.

Ik wenkte Dymairo en pakte Tristan vast om hem ondertussen te troosten. “Okee, wat is er gebeurd?” “Dymairo sloeg me,” snikte Tristan. Dymairo sputterde gelijk tegen: “Maar hij deed…” “Dymairo,” onderbrak ik hem rustig, “Mag je slaan?” “Nee, maar hij pakte mijn lego af en…” Dymairo moest even denken. “Dymairo,” begon ik weer, “Als Tristan iets af pakt betekent dat nog niet dat je hem mag slaan. Want slaan mag niet hè, dat weet je.” “Ja juf, maar…” “Ja, ik weet het, Tristan heeft wat afgepakt. Mag dat Tristan? Dingen afpakken?” Tristan keek me even aan en zei toen beteuterd: “Nee juf.” Ik keek beide jongens aan en vroeg of ze het goed konden maken met elkaar. Eerst zei Dymairo sorry voor het slaan, en daarna zei Tristan sorry voor het afpakken.

Maar, dit was niet de eerste keer dat Dymairo de dag slecht begon, dus hield ik hem nog even bij mij. “Goed van je dat je sorry gezegd hebt Dymairo,”zei ik. Hij keek nog steeds erg boos. “Oh oh, en daar moet ik dan straks nog een rekenles aan geven, dan moet ik hem echt niet zo boos hebben,” dacht ik. Ik vroeg Dymairo of wij een afspraak konden maken, want hij wist zelf ook dat hij wel vaker druk en boos was. “Dymairo, zullen wij afspreken dat je de rest van de dag probeert om zo goed mogelijk mee te doen? En als een kindje iets doet wat jij niet leuk vind ga je niet slaan maar kom je naar mij, of naar juf Nikkie of juf Hilde. Okee? Kan ik dat met jou afspreken?” “Jahaa,” zei hij, nog steeds boos. “Okee, dan houd ik jou daar ook aan hè. En Dymairo, kun je ook nog lachen? Je kijkt zo boos. Ik word er bijna bang van,” zei ik met een glimlach. Toen moest Dymairo ook lachen. “Vind je me echt eng?” en hij keek nog bozer. Ik keek even heel bang en moest toen lachen. “Wel als je zo boos kijkt. Kom, we gaan opruimen, juf Hilde wilt zo beginnen.” Hij ruimde, samen met Tristan en Ali, zonder morren de legobak op en ging op zijn stoel in de kring zitten.

De rest van de dag heeft hij zich voor zijn doen hartstikke goed gedragen. Hij had een keer weer een minder moment maar had toen genoeg aan een waarschuwing, waarbij ik hem even aan onze afspraak herinnerde en daarna deed hij ook weer actief mee. “Goh,” dacht ik aan het einde van de dag, “Dymairo kan het echt wel, niemand meer geslagen, goed meegedaan, wauw!” Ik was helemaal gelukkig. Een gezellige dag met Dymairo, een fijne sfeer in de klas doordat hij niet steeds gewaarschuwd hoefde te worden… Ging het elke dag maar zo!


Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

19 reacties op “Classroomstories: ‘Niet alweer hè?’”

  1. loenaaraya avatar
    loenaaraya

    Duidelijk veel geleerd op die dag. Zowel voor de kleuter als de juf 😉

    1. Roos avatar

      Haha, ja ik was ook volop in de leer natuurlijk! 🙂

  2. Lou-ann avatar

    Leuk om te lezen! Al heb ik zelf echt niets met kleuters… Hihi, Xoxo

    1. Roos avatar

      Hahaha, ik ook niet… Baalde ook echt dat ik in een kleuterklas kwam, wilde liever groep 8. Maar, uiteindelijk bleken de kleuters echt ontzettend leuk! 🙂

  3. MichielZiet avatar

    Talent! 🙂 Leuk om je ervaring te lezen… Roos de kleuterlijdster…uhhh…leidster. 😉 🙂

    1. Roos avatar

      Whahaha, en bedankt Michiel. Van lijden was geenszins sprake nadat ik de kleuters mijn (niet-zo-ijzeren) wil had opgelegd. XD

  4. Sabine avatar

    Leuk om te lezen! Knap van je hoe je dat aanpakt, lijkt me heel moeilijk. Weet ook niet of ik er dag in dag uit geduldig mee zou kunnen zijn. Je doet goed werk!

    1. Roos avatar

      Haha, er komen nog ‘ergere’ verhalen. Allemaal voor reflectieverslagen, dus moesten lastige situaties zijn. Zo af en toe vroeg ik me ook wel af waarom ik ‘juf zijn’ ook alweer zo leuk vond. Maar, de kids zijn het echt meer dan waard. 🙂

  5. די מריו avatar

    Ja leuk.. ik geef aan groep 1, 2 en 3 les met de computer. Leuk om te doen en je merkt al snel welk kind welke behandeling nodig heeft om de aandacht erbij te krijgen. Je ziet ook al goed verschillen in motivatie en wat ze kunnen. Leuk hoor, ik kijk uit naar je verhalen.

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Ja klopt, vond het zo leuk om die verschillen in ontwikkeling te zien! Vooral in de eerste 3/4 groepen zie je dat echt met sprongen vooruit gaan. 🙂 Les met de computer als in digibordgebruikt, of tabletonderwijs, of veel computergebruik? Ik ben nog een beetje ambivalent jegens digitaal onderwijs. Vindt PC’s in de klas en digiborden echt geweldig, maar tabletonderwijs… Ik weet het niet, volgens mij kan straks niemand meer schrijven en reiken sociale vaardigheden niet verder dan het klikken op de ‘bel’ knop van Skype. Anderzijds, de mogelijkheden zijn legio natuurlijk. Ben dus benieuwd naar je computeronderwijs, haha. 🙂

      1. די מריו avatar

        Groep 1 en 2 doen spelletjes om de coördinatie erbij te krijgen, niet op een tablet, maar juist op een pc, want je hand met muis stuurt iets aan op het scherm is moeilijker dan met je vinger op het scherm. Denk dan aan spelletjes als http://m.koekeloere.ntr.nl/tablet/spelletjes/html5/kombijonsspelen/

        Bij groep 3 doen ze taal en rekenen. Taal met Zoem en rekenen met wereld in getallen. Daar krijgen ze iets van een uurtje in de week les mee. De rest met boeken.

        Love As Always
        Di Mario

        1. Roos avatar

          Oohh, dat Koekeloere spelletje is nog leuk ook! 🙂 Met een muis werken vraagt inderdaad een andere coördinatie dan een tablet. PC’s zijn ook wel erg handig voor extra aanvullende oefeningen. PC-lessen vinden kids ook altijd wel leuk natuurlijk, maar het moet niet ‘alleen maar pc’ worden. Hecht zelf nog iets te veel waarde aan boeken, haha. 🙂

          1. די מריו avatar

            En terecht. ik hou ook wel van boeken. Ze krijgen een lesje van mij en een half uurtje les in de klas per week, dus valt nog wel mee. Dat koekeloere is echt leuk om te doen. En het voordeel is, jij kan het gewoon thuis doen. Dan mag Robert je leraar zijn 😉

            Love As Always
            Di Mari o

          2. Roos avatar

            Oh dat valt inderdaad nog mee. 🙂 Hahaha, tja, en dan wilde ik zelf graag lerares worden… Gaat in ene Robert er met ‘mijn baan’ vandoor. 😛 Feit is dat Koekeloere gewoon erg leuk, en leerzaam, is voor kleuters. En ook voor juffen in opleiding, haha. 🙂

          3. די מריו avatar

            Groep 1, 2 en 3 vinden het leuk om te doen, dus dat is goed om te onthouden.

            Love As always
            Di Mario

  6. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla avatar
    Nesrin – Daily Cup of Bla Bla Bla

    Leuk om te lezen! Ik vind kleuters heel leuk en nu mijn zoon net is begonnen op school mag ik weer twee jaar genieten.

    Ik kijk uit naar de rest van de verslagen, misschien heb ik er iets aan 😉

    1. Roos avatar

      Haha, mijn verhalen gaan door bijna alle klassen heen, maar heb nog wel ééntje die ook in een kleuterklas afspeelt. 🙂 Moest zelf destijds heel erg wennen aan kleuters; zat zelf natuurlijk eind-puberteit en kleuters stonden ver weg. Achteraf waren de kleutergroepen wel de leukste groepen. 🙂

  7. Morgaine avatar

    Ik zeg, bad move, om een 6 jarige in groep 2 te laten hangen als al zijn mede leeftijds genoten al leren schrijven, bij mij hebben ze dat heel simpel anders opgelost, ik was een late leerlinge namelijk, en moest daarom ook twee jaar kleuterklas, toen er nog geen groepen bestonden blijven. Ik was niet de enige, maar wij kregen een aantal keren per week alvast schrijfles, dan voel jij je groot, terwijl de jongeren doen wat jij al hebt gedaan.

    Dat is de juiste move.. zelfs al is het er maar eentje, alvast voorbereiden op… de rest.

    X

    1. Roos avatar

      Ja ik snap wat je bedoelt. Zorgen dat er nog genoeg uitdaging is i.p.v. gewoon alles ‘nog maar een keer’ doen. Hebben ze bij jou mooi opgelost dan. 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *