Classroomstories: ‘Ga maar naar de gang?’

Ik heb flink wat meegemaakt in ‘de klas’ tijdens mijn avonturen op de Pabo. Enkele verhalen heb ik destijds moeten uitwerken ter reflectie. Aangezien ik na de zomervakantie weer het onderwijs in ga, leek het me leuk om deze verhalen te delen. Uiteraard heb ik de namen wat aangepast for privacy reasons.

Vooraf

April 2012, mijn tweede stageklas. In groep 5/6 werken een aantal kinderen in een maatschrift voor rekenen. Soms krijgen ze in een apart lokaal extra begeleiding van een stagiair of van de klassenassistente. Deze dag ging ik met vier maatschriftkinderen uit groep 6 apart zitten om breuken uit te leggen, maar hoe dat ging…

Ga maar naar de gang?

“Juf, mag ik op de gang werken? Ik word gek van die meiden, ze houden hun mond maar niet.’’ Omar keek kwaad naar Sara, Caithlin en Dilara. Omar is een Turkse jongen van tien jaar met een nogal opvliegend en eigenwijs karakter, maar als je hem eenmaal voor je gewonnen hebt doet hij alles voor je. Sara is een Irakees meisje van tien en Caithlin en Dilara zijn twee Turkse meisjes, ook tien jaar. Sara is vrij koppig maar doet goed mee in de lessen en werkt ook door. Dilara en Caithlin zijn nichtjes en kunnen eindeloos blijven kletsen. Vaak werken ze ‘samen’ waarbij Caithlin alles maakt en Dilara het overschrijft. Dilara is ook de kattigste van de twee. Deze ochtend waren ze weer lekker bezig met babbelen terwijl ik mijn uitleg probeerde te geven.

“Nee Omar, je mag niet op de gang werken want ik ben nog aan het uitleggen. Caithlin , Dilara, even stil nu. Ik ben aan het uitleggen en dan zijn jullie stil. Als je een vraag hebt steek je je vinger op maar jullie praten niet door mij heen. Is dat duidelijk?’’ “Ja juf,” zeiden ze in koor. Omar keek een beetje nukkig en mopperend ging hij weer zitten. “Oké, terug naar de breuken…’’

Toen ik klaar was met uitleggen gaf ik ze de opdracht om de betreffende bladzijde af te maken. Sara zuchtte diep maar ging toen aan het werk. Dilara en Caithlin begonnen natuurlijk weer te kletsen. “Meiden, jullie maken zelf je werk en dat doen jullie in stilte.” Ondertussen was Omar naar de deur gelopen met zijn werk in zijn handen. “Waar ga je heen Omar?” vroeg ik. “Naar de gang, die meiden kunnen gewoon hun mond niet houden en zo kan ik mijn werk niet maken.” En hij ging op de bank in de gang zitten. “Omar, ik wil dat je terugkomt in de klas, op de bank kun je niet je werk maken. Ik heb de meiden net gewaarschuwd en ze zijn stil, jij kan dus gewoon rustig doorwerken.” “Nee juf, ik zit hier goed,” zei Omar brutaal. “Omar, laatste keer. Terug de klas in.” Zuchtend stond hij op en hij ging weer op zijn plek zitten. Hij bleef mokken en ik vroeg me af of ik hem toch niet op de gang had moeten laten zitten. Op de bank mochten ze normaal ook niet zitten, dus nu ook niet. Regels zijn regels. Net zoals de regel dat je bij de derde waarschuwing naar de gang moet, en dat wist Omar dondersgoed…

“Juf, Omar pakt mijn pen steeds af, zo kan ik toch niet werken?’’ Caithlin keek kwaad naar Omar. “Ja juf, Omar doet echt vervelend,” voegde Dilara toe. “Pff, konden ze nou niet gewoon rustig hun werk maken,” dacht ik geïrriteerd. Het was altijd wel wat met dit groepje. “Omar, geef Caithlin haar pen terug en maak je werk af. Dilara concentreer je op je eigen werk en niet op wat anderen doen oké?” Dilara knikte en werkte weer verder. Sara had een vraag over de sommen en ik ging bij haar zitten om het uit te leggen. Nog geen twee minuten later hoorde ik weer “Juf, Omar steekt de hele tijd zijn tong naar me uit en hij heeft weer mijn pen.’’ “En ook die van mij, Omar geef teruhuhug!” riep Dilara er boos achteraan. “Oké, Omar laatste keer, geef die meiden hun pen terug en maak je werk af. Nu!’’ “Maar juf, hun kletsen steeds. En Dilara kijkt af.” “Omar, bemoei je met je eigen werk en niet met dat van hen. Ik hoor ze niet en heb er geen last van. Neem eens een voorbeeld aan Sara, die werkt tenminste wel goed door. En Dilara, eigen werk, je kan het heel goed zelf.” Ik ging bij Dilara zitten en hielp haar bij de stappen die ze moest nemen om een som op te lossen. “Zie, dat gaat toch heel goed?” “Ja juf, nu snap ik het!” zei ze blij. Ik was ook blij dat ze het snapte. Ik blijf rekenen lastig vinden om uit te leggen en was blij dat het nu goed ging.

Maar ja hoor, net als je denkt dat het goed gaat beginnen ze weer, en nu zag ik het ook: Omar trok aan Sara’s haar. “Omar, nu is het genoeg!” zei ik boos, “dit is nu al de derde keer dat ik je moet waarschuwen.” “Ja juf, dat klopt, dus nu moet ik naar de gang,” zei Omar triomfantelijk. “Shit,” dacht ik, “wat moet ik hier nu mee, de regel is bij de derde waarschuwing naar de gang, maar dan geef ik hem juist zijn zin. Moet ik nou consequent zijn en hem op de gang zetten of hem toch hier laten?” Ondertussen liep Omar al naar de deur met zijn boeken in zijn handen.

“Nee Omar, nu ben ik het zat. Je gaat hier zitten en je werk maken. Als je het over vijf minuten niet af hebt kun je het om kwart over drie afmaken. Nu is het genoeg!” zei ik boos. Ik wees Omar op een plek aan de andere kant van het lokaal. Ondertussen waren Sara en Caithlin klaar met hun werk en kon ik dat gaan nakijken terwijl zij terug naar de klas mochten. “Goed gewerkt meiden, ga maar lekker even wat voor jezelf doen,” zei ik vriendelijk. “Lukt het nog Dilara?” “Ja juf, nog twee sommen,” zei ze met een lach.

Ik liep naar Omar. “En waar ben jij? Lukt het een beetje?” Omar keek me kwaad aan. “Nee juf, ik maak het niet, stom gedoe.” “Omar,’’ begon ik rustig, “ik wil ook niet boos op je zijn. En ik wil ook dat jij vanmiddag lekker kunt spelen in plaats van je rekenwerk te moeten afmaken. Maar je laat me geen keus. Ik zei dat je niet op de gang mocht werken en vervolgens ga je misbruik maken van de regels.” “Ja, maar op de gang kan ik me beter concentreren…” begon hij. “Omar in de klas kun je ook prima werken en hier zitten we zelfs maar met vier kinderen. Waarom doe je dan wel moeilijk maar vindt je het in de klas geen probleem?” “Ik weet niet juf.. ik wilde gewoon op de gang werken..” “Het is al goed, kom laat eens zien waar je bent. Snap je het allemaal?’’ “Nou eigenlijk vind ik som drie best moeilijk” “Oké,” zei ik, “dan help ik je daarmee, en vervolgens maak je som vier ook af en dan hoef je vanmiddag niet na te blijven. Maar alleen als je mij kunt beloven dat je je voortaan gedraagt!” “Ja juf, dankuwel juf, ik zal me gedragen, hoef ik dan echt niet na te blijven?” Ik schudde mijn hoofd. “U bent cool!” zei Omar stralend. “Hmm, ik ben ‘cool,’” dacht ik, “maar moet ik daar nou blij mee zijn of niet.”

Goh wat een ochtend, en wat een lastige beslissing!


Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

14 reacties op “Classroomstories: ‘Ga maar naar de gang?’”

  1. די מריו avatar

    Goed gedaan dame… hij wilde net iets te graag, dan mag je als juf altijd de regel veranderen. Rekenen vind ik ook wel moeilijk om uit te leggen, helemaal omdat ze tegenwoordig ook anders rekenen dan vroeger…

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      De ‘macht’ van de juf, haha. Achteraf vond ik ook dat het zo best goed ging. 🙂
      Rekenen blijft mijn zwakste vak; kan het wel uitleggen maar moet bij sommige dingen eerst zelf even een paar keer oefenen zodat ik zeker weet dat het ‘klopt’. Hoor inderdaad vaker dat het rekenen vroeger heel anders was. Alleen al delen bijvoorbeeld. Ik heb nooit de staartdeling gehad met die ‘schuine’ haakjes, maar een heel ander model. Ach, gelukkig hebben we een beetje hulp van de methode. 🙂

  2. די מריו avatar

    Ik ververs mijn pagina hier meer dan ik vandaag verse koffie heb gedronken.. maar geen reactie meer… ;-(

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Sorry Di Mario, het valt mij inderdaad ook op dat als ik zelf kijk er geen reacties staan. Je staat in ieder geval niet in de spam! Ga even uitvogelen hoe ik dit weer ‘gefixed’ krijg.

  3. Anne avatar
    Anne

    Orde houden. Dat lijkt me echt zo moeilijk voor de klas.
    Met een vriendin heb ik laatst een paar gastlessen Nederlands aan klas 2 gegeven.
    Er zaten er echt een paar bij die niet stil wilden zijn. En mijn vriendin keek me aan, keek weer terug de klas in, en riep: ”En nou hou je verdomme je kop Daan!”. Hele klas doodstil… Die zagen ze niet aankomen. Grof taalgebruik is niet het goede voorbeeld, maar werkt wel. Het was trouwens verder een erg leuke les.

    1. Roos avatar

      Orde houden is ook erg lastig! Vooral als je niet altijd even consequent bent zoals ik, haha. 😛
      Grof taalgebruik ‘mag niet’ inderdaad, maar het is wel fijn dat jullie daarna een leuke les hadden. Leuk ook trouwens dat jullie gastlessen mochten geven! 🙂

  4. Elin avatar
    Elin

    Ooit wilde ik ook lerares worden, maar dan het liefst op de middelbare. Tot mijn vader (ex-godsdienst- en filosofie leraar) me even wakker schudde: ‘Elin, denk na! Hoeveel oprecht geïnteresseerde leerlingen zaten er bij jou in de klas? Jouw passie is voor hen een plicht.’ En als ik jouw stuk dan lees besef ik ook dat mijn voorraad geduld lang niet zou voldoen. Want het valt me op dat je werkelijk engelengeduld hebt (en een flinke dosis creativiteit)! Ik mocht dan al lang de gamma beroofd hebben van alle ducttape, ik denk dat jij heel ver komt met je skills 🙂 Daarbij is het ook nog eens leuk om erover te lezen; om even in het hoofd van die stagiaires te kruipen (die op mijn school doorgaans na 2 weken al spijt hadden van hun studie keuze) en na te gaan wat ik zelf zou doen. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het lesgeven terecht opzij heb geschoven en het maar beter aan mensen zoals jij kan overlaten 😛

    Wat is trouwens je uiteindelijke doel/je droombaan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de vooruitzichten zijn bij een studie in religiewetenschappen 🙂

    1. Roos avatar

      Precies datzelfde zegt mijn pa dus ook, hahaha. 😛 Het zal je verbazen hoeveel geduld je ineens hebt als je ‘pedagogisch verantwoord’ moet handelen. Soms werd mij ook echt het bloed onder de nagels vandaan gehaald hoor. Maar ach, het zijn kinderen en je moet wel een beetje flexibel en geduldig zijn ja. 2 weken is wel snel overigens, arme stagiaires. XD
      Mijn uiteindelijke droombaan is gewoon het docentschap en eventueel psychologie/coaching. Of levensbeschouwing doceren op hogescholen, dat lijk mij echt heel gaaf. Voor nu is mijn ideaalplaatje dat ik 2 dagen in de week een basisschoolgroep heb en de andere dagen levensbeschouwing doceer op de middelbare school. 🙂

  5. Sabine avatar

    Pff lastig! Ik denk dan als eerste: laat die jongen op de gang zitten als dat hem helpt. Elk kind is tenslotte anders en leert en werkt op een andere manier. Ze moeten zichzelf ook kunnen ontwikkelen. Maarja 1) ik ben geen juf, en 2) je hebt helemaal gelijk over die regels. Als je namelijk één ding door de vingers ziet dan wil hij straks je hele hand en gaan andere kinderen er ook nogeens overheen met van die uitspraken als ‘ja maar Omar mocht dat ook!’. Je weet wel 😉 Dus: goed gedaan!

    1. Roos avatar

      Haha, er zit een verschil tussen een goede leeromgeving opzoeken en gewoon uit een klas willen en kijken hoe ver je kan gaan. En die hele hand ben je echt zo kwijt, hahaha. 😛

  6. די מריו avatar

    staartdeling is zo makkelijk… maar uit het hoofd nog beter.. 😉

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Haha, afhankelijk dus van welke staartdeling. 😛 Die tussen schuine streepjes snap ik nog niet, maar de kolom wel. Die ene waarbij je steeds kijkt hoeveel ‘er nog in past’. Zo kreeg ik ’t aangeleerd vroeger.
      Uiteindelijk is hoofdrekenen altijd het beste. Helaas worden we daar al luier in met al die rekenmachines.

  7. Morgaine avatar

    Echt hoor, dat je dat kunt, ik was allang weg geweest of had hem zijn zin gegeven, never mind lol… Absoluut de reden dat ik met gewone volwassenen wil werken waar ik normaal kan spreken en naar ik hoop men al gevormd is en weet hoe zich wel of niet te gedragen, hahahaha

    X

    1. Roos avatar

      Whahahaha, dat zou wat zijn, als de docent gewoon de klas uit loopt: “pffff, ik ben er klaar mee, jullie zoeken het maar uit.” Beestenbende wordt het dan. XD
      Overigens, nu onderschat je kinderen wel hoor. Veel van hen weten prima hoe ze zich moeten gedragen, alleen willen ze zich liever op hun eigen manier gedragen. 😛

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *