Classroomstories #The comeback from hell

Als dit geen sappig verhaal wordt, weet ik het ook niet meer. ๐Ÿ˜‰ Afgelopen week was een rollercoaster qua lesgeven. Twee keer de havo-klas, twee keer de vwo-klas. Vier totaal verschillende lessen. Ik heb me nog nooit zo in het nauw gedreven gevoeld voor de klas, en ik heb ook nog nooit zo streng en hard voor de groep gestaan. Klinkt tegenstrijdig? Hierbij presenteer ik een รผbersappig verhaal over de vwo-klas. Let’s read along.

Let’s enter hell – Dinsdag 27-09-2016

Een terrorklas. Dat is het. Nee, niet… Ik liet over me heen lopen. Wat is er in godsnaam gebeurd dit uur? Nog steeds kan ik er niet wijs uit worden. Een les over vriendschap stond op het programma. Ik wil leerlingen graag activeren en hen verschillende dingen laten doen tijdens mijn lessen. Als starter had ik een bordassociatie; ze moesten opschrijven wat voor hen belangrijk is bij vriendschap. Tja, toen ging het al snel mis. De leerlingen waren niet echt serieus en er kwamen wat onnozele dingen op het bord te staan. I let it be… J. komt lachend naar voren. “J., ga je iets serieus opschrijven?” vraag ik. “Ja,” antwoordt hij al giechelend. Vervolgens schrijft hij de grootste onzinopmerking van de dag op het bord: ‘ik ben rheinhier’. Verbouwereerd staar ik naar het bord. Moet ik hem eruit sturen? Nee, dat is te hard…

A. komt naar voren gelopen. Hij komt niet meer bij van het lachen en zet zichzelf even op de gang tot hij uitgelachen is. Like what? Sympathiek hoor, maar het is overduidelijk dat ik de leiding niet heb. Als hij terug de klas in wil, doe ik een zwakke poging: “A. blijf maar op de gang tot ik je terughaal.” Like that impressed them. Ik preek een beetje over dat het jammer is dat ze niet zo serieus zijn. Het effect is van korte duur.

De les is rommelig, lacherig, totaal niet taakgericht, en er wordt constant een loopje met me genomen. Ik zet A. zelf nog een keer op de gang. Waarom stuur ik hem er eigenlijk niet uit? Waarom neem ik geen actie? Omdat ik dat niet durf… Omdat ik niet weet wat te doen. Argh! Ik geef het op. De reflectie-opdracht laat ik voor wat het is, ik rond een wederom niet geslaagd lesonderdeel af, en zet de laatste 10 minuten de aflevering van The Bible op die we gedurende deze lessen kijken. They won.

The great comeback – woensdag 28-09-2016

Okรฉ, mijn titel is overdreven, maar allemachtig wat ben ik trots! La mentrix adviseerde mij om de groep anders te plaatsen en ik heb de hele plattegrond omgegooid. Jongens naast meiden, lekker awkward. Zodra ze binnen kwamen zei ik direct, met luide stem, dat ik een nieuwe plattegrond had gemaakt en dat ze zo mogen gaan zitten als op de plattegrond staat aangegeven. Er werd wat gesputterd en gemopperd, maar ze gingen wel zitten.

Enkele leerlingen lachten wat om de nieuwe opstelling. “Gisteren ging het echt waardeloos, dat weten jullie ook. Die chaos, dat gebeurt niet meer,” begon ik. J. bleef maar lachen. Ik keek hem aan. “J. neem jij me nou niet serieus?” vroeg ik rustig. “Nee,” bracht hij lachend uit. “Prima, dan kun je nu vertrekken.” Wow, ik had nog nooit iemand eruit gestuurd. Hij keek me aan, stopte met lachen, en vroeg waar hij dan naartoe moest. “Je gaat maar in de aula zitten, schrijft tekst A over, en daarna kom je maar eens terug.” En zo vertrok hij. De rest van de groep gniffelde wat, maar met mijn strenge blik (I’ve practised that) keek ik rond en het viel stil.

Kort benoemde ik de regels die gelden tijdens de les: niet door elkaar, en mij, heen praten; niet schreeuwen in de klas; serieus meedoen met de les. Er is echt wel ruimte voor gezelligheid en lol, maar niet op de manier zoals gisteren.Tja, ik heb ze nog niet eerder zo tam gezien. Aan een handbeweging had ik genoeg om ze erbij te houden. Even draaien met mijn vinger om te zorgen dat F. weer recht ging zitten. Een kort handgebaar naar een lege tafel toen F. (ja, een andere) voor de zoveelste keer aan het praten was. Het mooiste was dat hij nog echt aan die lege tafel ging zitten zonder tegen te sputteren.

Gedurende de les was ik verder niet heel streng of gemeen, maar ik hield ze wel kort. I’m in charge, en dat hebben ze geweten. Tja, nu is dit niet de manier waarop ik standaard les wil geven, maar ik heb ze heel duidelijk teruggepakt op het losbandige gedrag van de les ervoor. Ze waren tam. Te tam. Op vragen kwam weinig respons, en dat begrijp ik ergens wel; je wordt wat nukkig van zo’n grote correctie… La metrix gaf me de uitdaging om ze nu weer naar het ‘samen’ te krijgen. Langzaamaan de teugels wat laten vieren; laten zien dat er best veel mogelijk is maar wel binnen gestelde grenzen. Tja, dit was wel ontzettend leerzaam.

Was ik te hard voor ze, of is het goed zo? Het is geen strafkamp, maar de orde moest wel teruggepakt worden. Lastig, dat was het. Maar echt, ik ben trots op mezelf dat ik zo sterk teruggekomen ben from Hell. Overigens, dat harde wordt wel minder. Vind streng zijn 10x niks, maar blijkbaar is het soms nodig. I’ve owned them kids, en nu komt de uitdaging om ze te laten ontspannen en ze te laten zien dat het wel leuk kan zijn. Challenge accepted.

Wat vindt jij van mijn comeback? Was ik te hard, of was het gerechtvaardigd?

โ™ฅ


Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

15 reacties op “Classroomstories #The comeback from hell”

  1. Laura avatar
    Laura

    Super goed! En ik kan me voorstellen hoe je je gevoeld hebt na die les, maar nu je nu weet hoe het ook kan, word het vanzelf beter en dus leuker! ๐Ÿ’ช

    1. Roos avatar

      Pff ja, voelde me echt waardeloos dinsdag. Maar na woensdag was ik weer helemaal trots, haha. ‘Streng zijn’ is iets waar ik altijd moeite mee heb gehad, en nu, toen het echt nodig was, ging het toch best aardig. ๐Ÿ’ช

  2. Sabine avatar

    Ik denk dat duidelijkheid echt enorm helpt. Te los zijn zet aan tot maar doen wat ze willen. Ze moeten weten dat jij de baas bent hahaha

    1. Roos avatar

      Hahaha, ja dat dus. ๐Ÿ˜› Alleen, ik ben liever niet de baas. Wel leidend, maar niet bazig. Zal nu wel even moeten though, hehe.

  3. ื“ื™ ืžืจื™ื• avatar

    Goed, duidelijk en ze hebben het nodig. Ik had laatst met computerles… jongen wilde echt niet, hele les op zijn kop zetten. Terug gebracht naar de les van de juf en na de computerles met hem gesproken. Hij gaf aan dat de rekenopdrachten te moeilijk waren. Dus afgesproken dat we samen de volgende les zouden doen. Tien minuten aandacht tijdens de les en het ging super… Hij ging lachend na de les weer terug naar de klas. Heerlijk toch dat soort dingen. Duidelijkheid is wel belangrijk.

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Aandacht, uiteindelijk komt het daar wel op neer hรจ? Duidelijkheid verwarde ik vaak met (te) streng en gemeen zijn. La mentrix zei juist dat het ‘niet lief is om lief te zijn’ omdat je een verantwoordelijkheid hebt naar de klas toe omtrent orde en een goede werksfeer.
      Fijn dat het nagesprek en de 10 minuten aandacht zo’n positief effect hadden! ๐Ÿ™‚

  4. Morgaine avatar

    hahahaha dat heb je heel goed gedaan, overigens doet verhaal mij denken aan mijn eigen schooltijd, als wij rumoerig waren en dat er ook leraren tussen zaten die weleens de aanpak gebruikte van: ‘Jullie zitten hier voor jezelf, mij kan het niet schelen, en hij, ja waren 2 leraren ooit die dat deden, ik ga wel even wat voor mijzelf doen.’ Vervolgens gingen we nog even door, maar ook erg akward later, want dollen waar de leraar bij is terwijl hij gewoon koffie zit te drinken voorin en voor zichzelf bezig is, is ook heel gek, hahahaha

    Way to go, en streng is dit niet, vind ik nog wel meevallen ๐Ÿ˜€

    X

    1. Roos avatar

      Whahaha, ja kan me voorstellen dat dat erg awkward is XD
      Ik vond het wel vrij streng, maar het hielp wel. ๐Ÿ˜›

  5. internettoerist avatar
    internettoerist

    Jouw comeback was terecht en geslaagd !
    Sommige kinderen zien goedheid als een zwakte. Ik heb alle respect voor kinderen, maar tegelijkertijd laat ik altijd voelen dat er niet met me gesold kan worden. Alleen diegene die het echt nodig hebben, kan ik keihard aanpakken. Diegene die het goed bedoelen (die er ook last van hebben) respecteren dat. Degene die de goedheid als een zwakte zagen, krijgen ook meer respect omdat ze ondervinden dat mijn grenzen echt wel grenzen zijn, waar niet over heen gegaan kan worden. Ik toon ook altijd dat ik hun gedrag vergeef, zodat ze met een nieuwe lei kunnen beginnen. Geen schuldgevoel na de aanpak, maar een les.
    Voor iedereen een win-situatie.
    Soms is het goed om even af te wachten en te bezinnen hoe je de situatie op een goede manier terug recht kan zetten.
    Ik vind het absoluut terecht en een goede aanpak, wat jij beschrijft. Ik zou dat ook doen. ๐Ÿ™‚

    Fijn weekend !

    1. Roos avatar

      Dank! Ja, ik heb ook respect voor de lln. maar op dit moment waren ze dat even verloren. Vond de aanpak zelf vrij hard, terwijl het eigenlijk ‘rechtvaardig’ was. Het hielp wel. ๐Ÿ™‚

  6. Nicole avatar

    Ik vind dat je het hartstikke goed hebt aangepakt! Ze moeten gewoon weten waar ze aan toe zijn en jij moet consequent blijven. Dat heb je gedaan en het werkt. Nu kun je inderdaad rustig aan wat losser worden. zolang je maar consequent blijft dat bepaalde dingen niet mogen.

    1. Roos avatar

      Dankjewel! Vind dat wel lastig hoor; wil nu ook niet te streng blijven. Merk wel dat het effect heeft en dat het ordelijker is in de klas. Dat is erg fijn! ๐Ÿ™‚

  7. Henrike Laning avatar

    Wauw goed gedaan! Ik kan nog veel van je leren. Groepen draaien is moeilijk, ook al zijn ze nog zo klein. Dus ik zoek naar tips & trucs voor als ik weer eens even een groep moet opvangen. Overwicht is niet iets wat ik van nature heb, dus dat moet ik leren. En vroeger kon ik het. Maar dat is lang geleden….

    1. Roos avatar

      Overwicht hebben is ook lastig als je het niet van nature hebt. Heb ik ook niet, dus lopen ze snel over me heen. Vind hete heel lastig om ‘streng’ te zijn, maar soms is het wel nodig ja. Zelf probeer ik ‘leiding te geven vanuit contact’. Samen ipv tegenover elkaar. Kost alleen heel veel tijd om zo’n situatie te bewerkstelligen, en in de eerste periode als ze je uitproberen moet je er gewoon bovenop zitten.
      Succes! ๐Ÿ™‚

  8. Rob Alberts avatar

    Volhouden!

    Dit is blijkbaar jouw manier.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *