Mag ik even klagen? Een onmogelijk vak!

Soms vraag ik me af waarom ik überhaupt nog studeer. Like serious, ik heb er echt een hekel aan. Het schijnt dus dat ik een perfectionist ben. Lui, uitstellend, maar wel een perfectionist. Dus, ik stress ‘m bij elke opdracht of het wel goed genoeg is. Deadly tiring, I can tell you. Nu houd ik er altijd wel van, net als de meeste studenten, als een module (vak) een lekker duidelijke opzet heeft. Dus, het vak heeft een duidelijk leerdoel, de toetsing en eindtermen zijn helder, en je weet waar je gedurende de module naar toe werkt. Zo hoort onderwijs te zijn, nietwaar? En toen kwam ‘het onmogelijke vak’.

Comparatieve methoden: Focus op mythen

Ja, beste mondvol, nietwaar? Het klinkt ‘best slim’. Goed, afgaande op de naam van het vak, dacht ik dat we methoden zouden leren om mythen met elkaar te vergelijken. Seems close… Het vak is dus hartstikke nieuw en de docenten zijn nog aan het rommelen met de vormgeving. Van de 12 lessen nemen 3 docenten elk 4 lessen voor hun rekening. De studiegids wordt per week bijgewerkt. Op zich geen probleem, maar het vak heeft dus geen duidelijke doelstellingen, wij de studenten hebben geen flauw idee hoe we getoetst gaan worden, en de inhoud van het vak… Uhm, het is ontzettend interessant, maar wat moeten we er mee?

Docent 1 gaf ons een shitload aan opdrachten en leeswerk. Zoveel dat ik geen tijd had voor het andere vak wat ik volg deze periode. Of de gemaakte opdrachten wel of niet meetellen voor een cijfer is onduidelijk. Ik maakte braaf alles, student 2 niet, en student 3 half. Fine by me. We bespraken in college theorieën om mythen te analyseren. Nou ja, eigenlijk bespraken we diverse analyses. Best goed te volgen, maar ehm, hoe zijn die mensen überhaupt bij deze analyses gekomen? En, hoe moeten wij dat zelf doen dan? Er is niet zoiets als een stappenplan. Vooralsnog hebben we drie analysemethoden behandeld…


De Freudiaanse analyse

Ja, Freud, breek me de bek niet open. Bij Freud gaat alles over seks, frustraties, en weggestopte driften. Fine, met wat fantasie kun je elk verhaal wel een seksuele lading geven, maar wanneer is zo’n analyse dan wel of niet goed? We hebben een aantal Freudiaanse besprekingen gevolgd van onder andere de mythe van Adonis en Aphrodite. Prima te volgen hoor, zo’n bespreking. Tijdens de lezing lijken alle conclusies ook heel duidelijk. Toch knaagt het, hoe de peep zijn die mensen zogenaamde wetenschappers bij deze lezing gekomen? In hoeverre is het duimzuigerij? En, hoe moet ik zelf zo’n analyse fabriceren? Duimzuigen kan iedereen, maar levert dat een goed cijfer op?

De Jungiaanse analyse

Oké, een Jungiaan zoekt dus naar archetypen. Sommige zijn logisch toe te passen op een personage, anderen lijken wat vergezocht. Vervolgens komt er vanuit dit archetype een hele psychoanalyse van het verhaal waarbij ik me, wederom, afvraag hoe ze er bij komen. Het zal wel.

De structuralistische methode

Dewattes? Yeah, I thought the same. Deze methode is volgens mij onmogelijk. Je moet zoeken naar relaties en tegengestelden en blablabla. Tijdens het bespreken van een tekst lijkt het wederom heel logisch, maar weer mis ik een aanknopingspunt om überhaupt te beginnen. Daarnaast, zelfs de ‘simpele’ uitleg lijkt eerder op wiskunde dan op het verklaren van een verhaal. Of misschien staat dat aan elkaar gelijk, wie weet. Ik ben ook maar de nog onwetende student.


But why, why, why can’t people just say what they mean?– Grame Simsion


Toen ik na de eerste vier colleges dan ook de opdracht kreeg om bovenstaande analysemethoden toe te passen op een aantal hindoe teksten, raakte ik lichtelijk zwaar heel heel heel zwaar gestrest. Voor mijn gevoel hadden wij niet de handvatten gekregen om zelf deze analysemethoden toe te passen op mythen. Een voorbeeld bespreken is heel wat anders dan stap voor stap bespreken hoe je zo’n analyse nou aanpakt. Or am I just plain stupid?

Even op adem komen…

Wat een verademing was het dan ook om afgelopen maandag bij docent 2 gewoon het hele college in alle rust één hindoe tekst rustig door te nemen en te bespreken wat de passages zouden kunnen betekenen. Geen pittige analysemethoden die er in sneltreinvaart doorheen gejaagd worden, gewoon rustig lezen en met z’n allen 3 studenten ontleden wat er eigenlijk staat. Conclusie van het college? Alle interpretaties zijn speculatief, al is het een wel aannemelijker dan het ander. Docent 2 heeft overigens ook nog geen beeld van de toetsing. I wonder, als al die analyses eigenlijk duimzuigerij kunnen zijn, dan valt er weinig aan te beoordelen nietwaar? Immers, een docent kan nooit onderbouwen waarom mijn interpretatie van een tekst onvoldoende zou zijn… Blegh, ik houd niet van onduidelijkheid.

Oh, fun fact: docent 2 dacht dat hij les ging geven aan masterstudenten. Wij zijn nog bachelorstudenten… Dus, het niveau van de module zou dan te hoog zijn. Ach, de komende paar lessen gaan we in ieder geval rustig hindoe teksten bespreken en analyseren aan de hand van de tekst. Hermeneutiek heet dat, als ik het goed heb. Veel leeswerk, maar wel veel duidelijker te volgen. Nu nog afwachten wat docent 3 voor ons in petto heeft…

En dan nu braaf huiswerk maken

Nou, mocht jij een van bovenstaande methoden toevallig wel beheersen en/of een stappenplan paraat hebben, dan hoor ik het graag. Al vraag ik me wel af wat we in vredesnaam met dit vak moeten. En ik hoop dat wij niet de dupe worden van een probeersel van de docenten; uiteindelijk willen we wel onze studiepunten halen.

Q: Wat vind/vond jij echt een onmogelijk vak op school of tijdens je opleiding?


Afbeelding van Pixabay.

Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

25 reacties op “Mag ik even klagen? Een onmogelijk vak!”

  1. Rob Alberts avatar

    Sterkte met het vervolg.
    Als docent kan ik moeilijk antwoorden …

    Vrolijke groet,

  2. Anne avatar
    Anne

    Ik vermoed dat je een proefkonijn bent haha.. :’)

    Zelf zou ik er ook weinig raad mee weten, ik bedoel: als er geen ‘goed’ of ‘fout’ is, geen feiten om op terug te vallen, wie zijn die docenten/leerlingen dan om te bepalen of een analyse klopt of niet?

    Alsof mythen zijn ontstaan om mensen in de war te maken :/.. (ik dacht namelijk dat het oude verhaaltjes zijn die vroegah een en ander moesten verklaren/verduidelijken?..)

    Succes in ieder geval.. o.0 Xx

    1. Roos avatar

      Ik weet wel zeker dat we proefkonijnen zijn, haha. And I can’t stand it, krijg steeds meer moeite met onduidelijkheden, haha. XD

      Mythen waren inderdaad ook om natuurverschijnselen te verklaren, maar mythen kunnen ook geanalyseerd worden op zo’n manier dat je meer te weten komt over de tijd en samenleving waarin de mythe ontstond. Zo hebben we een Indiase scheppingsmythe gelezen maandag waarin eigenlijk duidelijk wordt dat die mythe ontstond tijdens de sedentaire samenleving en niet tijdens de nomadische samenleving. Culture shit enzo, best geinig. Die andere 3 methoden vind ik zelf gewoon niks, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik het maar half snap. XD

  3. Morgaine avatar

    Ik kom even niet meer bij hiero, whahahaha nee dit meen je!

    Een vak wat eigenlijk dus pure filosofie is maar dan op mythen etc gebaseerd, ja leuk, en dan ook nog startend, zelf niet wetend hoe, wat of waar, lol…. Echt iets voor jou weer om zoiets te kiezen.

    Onmogelijk vak op school toen ik nog op school zat? Wiskunde… echt… onmogelijk vak.

    X

    1. Roos avatar

      Nou, ik zal je zeggen, ik heb dit vak dus niet gekozen. Het is een verplicht vak binnen de opleiding. Sinds, eh, nu… Nou ja, ik koos de opleiding en daarmee ook het vak, maar toch, hahaha. XD

      Oh ja, wiskunde… Vreselijk indeed.

      1. Morgaine avatar

        Nou ja, midden in een opleiding nog even een nieuw vak erin gooien? Ik zou een klacht indienen, dat kan toch niet?

        En ja, wiskunde, hahaha

        X

        1. Roos avatar

          Het vak stond al wel vanaf het begin van dit studiejaar op het programma (vorig jaar stond er wel een ander vak) dus het is op zich goed geregeld via de examencommissie. Alleen… Blijkbaar hadden ze de inhoud nu nog steeds niet helder. Het blijkt nu al dat elke docent zijn eigen ding doet… We gaan ’t zien, zolang ik m’n studiepunten maar krijg, hehe.

          1. Morgaine avatar

            oh dat is slim dus, hahaha ja als jij je punten maar krijgt, dat is het meest belangrijke 😉

            X

  4. Anne avatar

    Ja. Nou. Net zoals dat mijn leraar bij m’n proefwerk een goed onderbouwde meningsvraag had fout geteld, omdat hij het er niet mee eens was. DAAROM IS HET TOCH EEN MENING?!?

    Daar stoor ik me dus aan.

    En ja, analysemethoden die niet gebaseerd zijn op interpretatie en subjectiviteit zijn zeldzaam 😉

    Liefs en sterkte!

    1. Roos avatar

      Verschrikkelijk zo’n docent! Ik keek zelf bij meningsvragen puur naar of mijn leerlingen goed konden onderbouwen wat zij aandroegen (‘omdat ik dat vind’, yikes). Als een docent een onvoldoende geeft omdat hij het niet met je eens is, is dat een slechte zaak van zijn kant. Je wilt toch juist stimuleren dat je leerlingen zelf gaan nadenken i.p.v. alles klakkeloos reproduceren? Dus, ik snap heel goed je ergernis!

      Haha, ja dat was dus ook mijn punt. Hoe willen ze dit dan toetsen? Beetje duidelijkheid kan toch geen kwaad zou je denken, hehe.

  5. Sabine avatar

    Haha grappig 🙂 Ik weet echt veel van mijn studententijd niet meer, al die vakken. Het waren er zoveel! Maar één vak is me wel goed bijgebleven, namelijk Seksualiteit en Gezondheid. Volgens mij was dat het eerste jaar dat het gegeven werd en volgens mij wisten ze nog niet helemaal goed wat ze er mee aan moesten. Het vak was zo simpel en kort, met stof die vanzelf sprak, dat ze allemaal gastsprekers lieten komen. Zo kwam er een ex-prostituee vertellen waarom prostitutie de maatschappij juist kan helpen (serieus) en vertelden een nu man en nu vrouw over hun geslachtsverandering. Het was wel echt bijzonder interessant trouwens, maar of dit vak echt het universitair niveau haalt…

    1. Roos avatar

      Whahahahaha, oh wat erg! Dat is dan weer het andere uiterste. Wel interessant, maar wat moet je er mee… :p Bij ons vak nu is het niveau dus wel academisch, maar het is gewoon veel te abstract, zelfs voor mij. XD

  6. loenaaraya avatar
    loenaaraya

    Argh zo frustrerend al door leerkrachten die nog niet weten welke kant ze op willen. Overigens aangezien wiskunde al genoemd is ga ik voor fysica. . Echt da faak?!?! Ik stelde ooit de vraag ‘meneer hoe moet ik mij elektriciteit nu voorstellen?’ ‘euhm niet’.. Oh en natuurbeheer… Geloof me een ongeluk vak… Het frustreert me nu nog 😉 thee of koffie iemand?

    1. Roos avatar

      Aaahh, natuurkunde was ik ook niet heel goed in; elektrowattes? Koffie graag, haha. 😛

  7. די מריו avatar

    Je bedoelt vast niet gymnastiek. 😉
    Het is wel vreemd dat er geen duidelijk geen structuur in is. Ik heb eigenlijk geen vervelende vakken gehad in mijn opleiding, wel vervelende leraren.

    Love As always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Haha, ja vervelende leraren heb ik ook wel gehad inderdaad.
      Wat die structuur betreft… Onze docenten gaan vandaag vergaderen over onze klacht. Ben benieuwd wat daar uit voort komt.

      1. די מריו avatar

        En? Wat is er uit gekomen?

        Love As Always
        Di Mario

        1. Roos avatar

          We hebben gisteren de terugkoppeling gehad; er is een knoepert van een eindopdracht online gekomen (3 mythen uitwerken en daarna met 2 methoden analyseren en vergelijken) die 70% zou meetellen voor het eindcijfer, en daarmee dachten ze dat het goed was. Echter, wij hebben nog steeds geen duidelijkheid over de rechtvaardiging van de gang van zaken, noch over de studielast tot nu toe en of dat in verhouding is met het aantal uren wat nog over is voor de eindopdracht en de uren die al in de opdrachten voor aanvang van de colleges zitten. Daarnaast hebben we nog een opdracht (30%) waarbij we een paper moeten schrijven van 1600-2000 woorden. Kortom, de verhoudingen qua studielast en gevraagde inzet & tijd klopt nog steeds niet. We moeten het er maar mee doen.

          1. די מריו avatar

            Wat frustrerend, als ik het zo lees, dan mag je alleen maar deze studie halen als je overdreven veel werk doet. Er is zeker nergens plek om nog ergens over te praten.

            Love As Always
            Di Mario

          2. Roos avatar

            Tja, we moeten dit vak maar uitzitten. Nu komt de ‘zesjescultuur’ onder de studenten toch wel van pas, hehe.

          3. די מריו avatar

            Een zes is een ruim voldoende.. 5,5 een voldoende 😉

            Love As Always
            Di Mario

  8. […] weet nog dat ik jullie verteld had over het onmogelijke vak, it’s still impossible maar wel rete-interessant. Over een kleine drie weken moet ik twee […]

  9. Abdel Aziz avatar
    Abdel Aziz

    Dag Rozemarijn,

    Misschien ligt het aan mij en onze samenwerking (in het andere vak) maar je was vooral niet lui of uitstellend. Perfectionistisch kan ik wel beamen hihi maar ik heb het juist als positief ervaring en het hield mij vooral scherp. Nu maar hopen dat we een voldoende hebben of in jou woorden minimaal een 8 🙂
    Keep writing zou ik zeggen en wie weet werken we ooit weer samen en zie ik de rode feedback met liefde tegemoet :).

    Hartelijke groet,

    Abdel Aziz

    1. Roos avatar

      Lieve reactie, dankjewel Abdel Aziz! 🙂 Ik wacht nog met smart op ons cijfer, haha.

  10. […] in mijn element. Geen breingedoe meer of artificial shizzl, maar mythologie! Ehm, ja… Dat onmogelijke vak van vorig jaar zit nu in de herkansing, hehe. Enkel nog dit vak en mijn scriptie, en dan is miss Rose klaar met […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *