Onderwijs. In Nederland krijgen we er vrijwel allemaal mee te maken. Je begint op de basisschool, waarna je als snel in een hokje wordt gepropt op basis van je zogenaamde intelligentie. HAVO, VMBO, VWO, de een is toch net even ietsjes beter dan de ander. Tja, en dan ga je studeren. De verschillen worden al groter. Ik ken menig ‘universitair student’ die neerkijkt op de ‘domme mbo’ers’. Universitaire studenten gaan ook niet naar school, zoals mbo’ers en hbo’ers; nee, universitaire studenten gaan naar college *insert kakkerstem*. Oh, en wat dacht je van die domme ongeschoolde mensen? Bah, daar haal je je neus voor op hoor!
Who is the smartest?
Het lijkt logisch om te zeggen dat het mbo voor de minder intelligente mens is, het hbo voor de gemiddelde mens, en de uni voor de slimme mens. That might seem so, maar ik associeer dan ook bepaalde gedragingen bij de verschillende groepen. Zo zouden mbo’ers vaker asociaal, brutaal, en vernielend zijn. De nette, kakkerige, universitaire studentjes, however, zijn ook niet zo heel netjes. Zo kan ik me er nog steeds over verbazen dat er op de toiletdeuren geschreven wordt. Oh, en in de liften hangen foto’s van verschillende mensen, waarvan de ogen zijn uitgekrast of snorretjes op worden getekend. Ligt het aan mij, of past zulk gedrag nou toch niet helemaal bij de zogenaamde, elite universitaire student?
Over elite gesproken, tegenwoordig loopt echt iedereen op de uni rond hoor. Gasten in joggingsbroeken, punks, goths, oude mensen, jonge mensen, niet zo bijster slim ogende mensen. Want hé, op basis van iemands uiterlijk kun je toch zeker wel zijn/haar intelligentie afmeten. Overigens heb je ook de enkeling die nog strak in ’t pak naar college -waag het niet om ‘school’ te zeggen- gaat.
Men denkt al gauw slimmer te zijn dan de ander en geeft zichzelf daarmee het recht om op die ‘dommere’ neer te kijken. Mbo’ers moeten wel dom zijn, anders zouden ze wel op de universiteit zitten. Ironisch genoeg zijn de mbo’ers die ik ken vele malen handiger dan de gemiddelde universitaire student. Handiger, niet slimmer… Roos, zeg je dat nou bewust? Ja, nou, iedereen weet toch dat ‘universitaire studentjes kunnen schrijven en een beetje redeneren en argumenteren, terwijl mbo’ers alleen maar praktisch zijn’. Heb jij ooit een mbo’er een dissertatie zien schrijven? Dach’ ‘et effe nie’ hè. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat dit dikke bullshit is,
Dat neerkijken op lageropgeleiden, of mensen die geen opleiding hebben, stoort mij – voor het geval je dat nog niet door had. You know, ik zou een hele slechte mbo’er zijn. Het is niet zo dat ik ’te slim’ ben voor het mbo, eerder dat ik een ander type persoon ben. Het theoretische type. Kijk, dat is al een andere benadering, nietwaar?
Meervoudige intelligentie
Ik geloof in iets dat ‘meervoudige intelligentie’ heet. Dit concept is bedacht door Howard Gardner, en ondanks dat het niet wetenschappelijk bewezen is, geloof ik zeker dat er wat voor te zeggen is. Gardner vond intelligentie niet iets wat vaststond, maar iets wat constant ontwikkeld en groeit. Hij onderscheidde acht vormen van intelligentie en ieder mens ontwikkeld slechts enkele van deze intelligentie, wat vervolgens ook weer leidt tot bepaalde leerstijlen.
De acht intelligenties zijn:
- De verbaal-linguïstische intelligentie Dit betreft de vaardigheid om taal effectief te gebruiken; je denkt in woorden en leest graag.
- De logisch mathematische intelligentie Dit betreft het redeneren en analyseren. Veelal zijn dit mensen die logisch en ordelijk denken, maar denk ook aan de rekenwonders onder ons.
- De visueel-ruimtelijke intelligentie Denken in beelden, leren door te zien, en een goed gevoel voor geometrie – dus het inschatten van afstanden, bijvoorbeeld.
- De tactiel-motorische intelligentie Doeners, degenen die leren door te bewegen, weinig stil zitten, en dingen graag zelf uitproberen voordat ze het echt begrijpen.
- De muzikale intelligentie As you’d guess, dit zijn de mensen die ontzettend ritmisch zijn, instrumenten bespelen, en veel neuriën of zingen.
- De interpersoonlijke intelligentie Deze gaat over samenwerken, leren van en met elkaar, en de vaardigheden om andere mensen aan te voelen en te begrijpen.
- De intrapersoonlijke intelligentie Tja, dit betreft degenen die goed zijn in (zelf)reflectie, vaak ook de mensen die liever alleen werken.
- De naturalistisch-ecologische intelligentie Groenlinks is er niks bij. 😉 Denk hierbij aan de mensen met ‘groene vingers’, zij die leren vanuit de wereld om hen heen en de grotere verbanden zien.
Ik herken mezelf echt in punt 1, 6, en 7. Ja, dat kan allebei, haha. De logisch-mathematische intelligentie heb ik ontwikkeld waar het logica en redeneren betreft, maar niet de rekenkundige kant. As you see, is intelligentie vanuit deze denkwijze veel complexer dan onze zogenaamde indeling op basis van IQ (die overigens sterk gericht is op punt 1 en 2) en scholing. Je hebt praktische mensen, vaak mbo’ers, en theoretische mensen, de hogeropgeleiden. Trouwens, dat klopt niet helemaal, want doktoren zijn vaak ook erg praktisch. I mean, opereren en in mensen snijden noem ik behoorlijk praktisch.
Mensen zijn verschillend. De een is een geboren muzikant, de ander een schrijver, en een derde een voetballer. Is de een slimmer of dommer dan de ander? Niet per se. Anders is niet slechter. Persoonlijk vind ik mensen dom als zij hun meningen niet kunnen onderbouwen en gewoon maar wat schreeuwen, of als ze dingen laten liggen terwijl ze zoveel potentie hebben. Like, de zogenaamde hoogbegaafde die alleen maar uit zijn neus vreet en zijn leven verspeeld; dat vind ik dom.
Wat ik met deze hele blog eigenlijk probeer te zeggen, is dat je opleidingsniveau niet direct iets zegt over je intelligentie. Ik ken ongeschoolde mensen die zoveel mensenkennis hebben en vele malen intelligenter overkomen dan het belezen universiteitsstudentje die niet verder kijkt zijn zijn eigen studieboek lang is. De een is intelligenter dan de ander, dat klopt, maar probeer eens vanuit meervoudige intelligentie naar de mensen om je heen te kijken. Wedden dat je dan ineens talenten ziet die je eerst niet zo opvielen?
Tot slot
De kritiek richt zich er overigens op dat Gardner onvoldoende empirisch bewijs heeft voor bovenstaande vormen van intelligentie. Hij kan het niet voldoende onderbouwen om waar te zijn. Desondanks werken in Amerika veel docenten wel met het concept van meervoudige intelligentie in hun achterhoofd. Zelf probeerde ik dit gedachtegoed ook te gebruiken in mijn lessen met het idee dat ik zo meer leerlingen zou aanspreken/raken met het onderwerp. Besides, wetenschappelijk bewijs wordt zo overrated… 😉
Q: Dus, wat vind jij van het idee ‘meervoudige intelligentie’?
♥
Bronnen
* Hooijmaaijers, T., Stokhof, T., Verhulst, F. Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Assen: Van Gorcum, 2009. 62-64.
* Kopafbeelding: Life of Pix.
* Afbeelding meervoudige intelligentie: Pinterest.
Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!
Geef een reactie