Bangladesh on the Edge; klimaatverandering en ethiek

Dit paper schreven een medestudent en ik voor het vak “Ethische Theorieën”. De bedoeling was dat we diverse ethische theorieën zouden toepassen klimaatverandering in relatie tot een casus, in ons geval Bangladesh. Het paper is geschreven in het Engels en beoordeeld met een 7. Het is een flink paper, maar ik zou het tof vinden als je even door het tweede hoofdstuk heen leest. Hieronder staat de link naar de PDF.

Bangladesh on the Edge

Samenvatting

“Each and every one on this planet has a responsibility. Every man, every woman, every child, they have to do their small part. It’s only together that we can find a future for our planet.”

In dit paper proberen wij een antwoord te vinden op de vraag “What should ‘the world’ do, ethically, to the consequences of climate change in Bangladesh?” Klimaatverandering is meer aan de orde dan dat wij misschien denken. In veel Aziatische landen zijn de gevolgen al desastreus. In het eerste hoofdstuk zetten wij uiteen wat klimaatverandering is en wat de gevolgen voor Bangladesh zijn. Voorbeelden zijn: een toename in ziektes, verslechterde voedselproductie, en door de toename in overstromingen zijn vele Bangladeshi’s gedwongen om te migreren naar de stad doordat hun land niet meer bewoonbaar is. We kijken naar wat Bangladesh nodig heeft; welke oplossingen kunnen nu goed gebruikt worden? In het tweede hoofdstuk behandelen we eerst waarom wij als ‘de westerse wereld’ Bangladesh zouden moeten helpen. Vervolgens werken wij 8 zogenaamde oplossingen voor klimaatverandering uit vanuit een ethisch perspectief. Theorieën die de revue passeren zijn o.a. afkomstig uit John Rawls Justice theory, het feministische caring, en Aldo Leopolds land ethic. Ook Kant en Hume zullen aan bod komen. Middels dit paper proberen wij geenszins een volledig, substantieel antwoord te geven over wat men zou moeten doen, wij proberen mensen enkel aan het denken te zetten. In de conclusie wordt duidelijk dat het lastige aan ethiek is dat ieder mens een eigen ethical set of beliefs heeft en je ethische principes niet kunt afdwingen; dat zou onethisch zijn. De besproken theorieën en suggesties zouden door mensen zelf geïmplementeerd moeten worden om echt een verschil te kunnen maken in de wereld.

[blockquote align=”none” author=”Kate Raworth”]”It’s a widely accepted ethical principle, understood from playgrounds to courtrooms around theworld. If you harm others, you have two obligations: to stop harming them, and to help them cope with the damage done.”[/blockquote]


Bron afbeelding: Skeeze.

Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Geplaatst

in

door

Reacties

6 reacties op “Bangladesh on the Edge; klimaatverandering en ethiek”

  1. Eclect avatar

    WAT een epistel Roos.
    Ben door je 2e H gegaan.

    ”It is a fact that the richer countries are emitting more fossil fuels in the sky than the lesser developed countries.’
    Ik mis een bron. En betwijfel of de stelling klopt.
    China bv. hoort bij lesser dev. en is grootmeester in carbon footprint.

    Verder valt het altruïstisch gedachtegoed me op. Ik mis een ‘what’s in it for us’ terwijl dat m.i. een grote motivator is.
    Nu komt het over als een schuldvraag.
    En misschien geldt de schuldvraag wel in geval van B. (mis die bron) maar niet bij andere dev. countries.
    Het lijkt mij dat we de schuldvraag ook als ‘ouwe koek’ kunnen wegleggen.
    Omgaan met climate change is in ons aller voordeel.
    Daarom alleen al moeten we allen alle zeilen bijzetten.

    Dit waren mijn eerste gedachten.
    Fantastisch onderzoek!
    Mooi om filosofische ethiek erbij te betrekken.

    1. Roos avatar

      Dank voor je interesse! 😀
      Met lesser developed countries bedoelden wij de 3e-wereldlanden; China is daar geen deel van. Al hadden we inderdaad wel even een bron mogen vermelden bij dergelijke feiten, hehe.
      De schuldvraag kunnen we inderdaad wegleggen, het gaat erom dat er iets moet gebeuren. .
      “What’s in it for us,” je hebt gelijk dat dat ontbreekt. Helaas… Men moet eens ophouden met altijd maar overal iets voor terug te willen. De mensheid zou wel wat altruïstischer mogen worden. Het is geen geheim dat ik een hekel heb aan ‘de mensheid’ omdat wij doen en laten wat we willen en de hele wereld om ons heen slopen. De manier waarop wij met andere dieren omgaan, is ronduit walgelijk. Daarnaast, wat er in zit voor ons… Een planeet om op te wonen. Als er niets veranderd, is het nog maar de vraag hoe lang de mensheid kan blijven bestaan. Life, that’s what is in it for us. 😉

  2. Eclect avatar

    Ja Roos, dat ben IK helemaal met je eens, dat ‘what’s in it for us’, een vermoeiende eigenschap is. Maar ja, we leven hier, die manier van denken is er, en dus…zoals ik over zoveel dingen vervolg.. moeten we er iets mee.
    Al was het maar het euvel benoemen.
    Ook denk ik dat ‘anders denken’ iets is wat geleerd kan worden. Doordat je het bv. benoemt, kan een lezer jouw standpunt daarover gaan begrijpen en misschien gaat er wel een knopje om.

    Zoals je zelf zegt..’what’s in it for us’; een planeet om te wonen, een wereld om te delen, een pad op weg naar samen leven, life!
    Dat is wat ik bedoel met benoemen.

    Hekel aan de mensheid; Uit m’n hoofd:
    Als ik in het bos loop en een hyena valt me aan en bijt me half dood. Ben ik dan boos op de hyena of bedenk ik dat het beest nu eenmaal dat doet omdat het niet beter weet? Ik ben boos omdat ik pijn heb, en om wat er gebeurd is. Niet op de het beest zelf.
    Was het niet Paulo Coelho die dat schreef? Roy Martina, Rene Diekstra..aaaarch, ik weet t niet meer.
    De boodschap snap ik wel. Wij hopen / willen/ verwachten..dat alle mensen dat primitieve stadium voorbij zijn. Misschien zijn we nog primaat. Misschien zijn wij wel een tussenvorm, op weg naar mens. En komen onze verhalen en skeletten over eeuwen in musea te staan. De primitieve mens, dat zijn wij. 🙂

  3. Eclect avatar

    Ow ja Roos.

    Mijn dochter (bachelor humanitas, master science) is een wandelde ‘groen’, mvo, csr preker. 🙂
    Zo ong al haar academische stukken zijn door mijn handen gegaan, en ik spring direct in die modus.
    Dus het valt mij direct op als ik een (belangrijke) bron mis, of dat china wel tot de lesser dev. countries behoort.

    Misschien niet de reactie die jij wenste. Misschien hoopte je vooral op mensen die het lezen en dan denken: ‘wat goed om daar aandacht aan te schenken’ of verhip, laten we eens wat meer aan Bangladesh denken’ o.i.d.
    Dat zijn gedachten die ik ook heb maar ik concentreer me op ehh.. ‘verbeter punten’ hoe beter belangrijke vraagstukken beargumenteerd worden hoe meer ermee gedaan zal worden.
    Die 100.000 goeie punten die erin staan hoef ik niet te benoemen want die weet je zelf ook wel. 🙂
    Het is maar mijn reactie, en mogen er nog maar vele komen. Allemaal met andere gezichtspunten, komen we met elkaar weer verder mee.
    x

    1. Roos avatar

      Hehe, om eerlijk te zijn, is de voornaamste reden om dit online te zetten van egoïstische oorsprong. Voor de opleiding moeten we best veel schrijven, en ik vond het zo zonde dat een tekst ‘afgeschreven’ is na de beoordeling en er niet meer naar gekeken wordt. Nu het online staat, is er tenminste ‘iets’ mee gebeurt, ongeacht of mensen het willen lezen of niet.
      Dus eigenlijk ben ik blij met elke lezer en ieder die de moeite neemt te reageren; ook kritische opmerkingen want daar kan ik enkel van leren. 🙂 En inderdaad, uiteindelijk helpen we elkaar weer verder!

      Je reactie hieronder moet ik even verwerken. De mensheid zien als primitief… Terwijl wij onszelf zo ontwikkeld achten; interessant!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *