Dé definitie van religie – bestaat die?

Afgelopen week stuitte ik op de blog van Petra. Zij schrijft over religie – maar dan anders. Eigenlijk schrijft ze meer over haar zoektocht binnen religiositeit/spiritualiteit. Althans, to be fair, ik heb pas 2 stukken van haar gelezen, en dit kwam er voor mij uit naar voren. De rest lees ik langzaamaan nog even bij. Anyways, in de reacties op haar homepage stelde iemand de vraag richting de betekenis van ‘religie’. Laat dat nou even niet zo heel eenduidig zijn…

Religie of godsdienst?

Let’s start with basics. Het woordenboek – Encyclo – geeft als definitie ‘godsdienst’ en ‘het geloof in een god of goden’. Tja, daar gaan we al. Volgens deze definitie is het boeddhisme geen religie, evenmin als voodoo, het sjamanisme, native american religion, enz. Op de opleiding maakten wij in het begin al het onderscheid tussen ‘religie’ en ‘godsdienst’, waarbij onder godsdienst de religies vallen die zichzelf centreren rondom een god of meerdere goden. Overigens, het boeddhisme erkent wel iets als een godenwereld. Je kunt als god incarneren, maar daar schijnen ze niet heel erg van gecharmeerd te zijn omdat het een lang en saai leven is.

[blockquote align=”none” author=”Wikipedia”]Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.[/blockquote]

Deze definitie is al iets uitgebreider en benadrukt ‘vormen van zingeving’ waarbij iets goddelijks meestal – dus niet altijd – centraal staat. Toch dekt ook deze definitie niet helemaal de lading. I’ll tell you a secret: zelfs in het religiewetenschappelijk discours worden tig verschillende religiedefinities gehanteerd. Het is nu eenmaal heel lastig om iets te definiëren wat voor elk mens weer anders is, voelt, en ervaren wordt.



Wetenschappelijke definities

Tyolor & Frazer

Laten we eens wat verschillende religiedefinities bekijken. Edward B. Tylor en James Frazer deden voornamelijk antropologisch onderzoek vanuit hun eigen studeerkamer. Beiden hadden een net iets andere focus, maar in het kort komt hun religiedefinitie neer op het volgende: “Religie is het geloof in spiritual beings gebaseerd op een onkritische associatie van ideeën.” Met andere woorden, religie is een door de mens bedachte constructie op basis van losse ideeën die zij probeerden te combineren. Hier zit niets goddelijks in, enkel de notie van een behoefte aan zingeving waardoor mensen zelf concepten hebben gecombineerd.

Sigmund Freud

Freud redeneerde vanuit de psychoanalyse en was geen groot voorstander van religie. Hij zag het als een neurose, als een illusie die de mens zichzelf voorhield om diepere conflicten en frustraties te kanaliseren. Zijn definitie luidt dan ook: “Religie is de universele obsessieve neurose die mensen creëren om met onverwerkte frustraties en diepe onvervulde conflicterende verlangens om te gaan; de bijbehorende denkbeelden zijn echter illusoir en de religieuze persoon zal pas in balans komen als hij de werkelijkheid van zijn psyche onder ogen ziet in plaats van die te onderdrukken in het onbewuste door middel van religieuze waanbeelden en bijbehorende dwangneurosen.” Wederom geen notie van iets goddelijks, maar een beeld van religie als product van de mens. Vanuit deze definitie is religie slechts een schijnmiddel om het eigen ego tevreden te stellen, en heeft het niet eens iets te maken met zingeving. Klik hieronder om meer te lezen over Freuds visie.

http://10.0.0.3:8768/what-about-religion-sigmund-freud/

Karl Marx

Marx? Huh, dat was toch een communist? Ja dat klopt! Marx hanteerde een economisch-filosofische religiedefinitie die enige gelijkenissen toont met die van Freud. Religie is volgens Marx namelijk ook een illusie: “Religie is de opium van het onderdrukte volk die zich een weg uit de vervreemding zoekt, niet wetende dat ze met dit illusoire geluk de vervreemding enkel verergeren en dat de ware oplossing op vervreemding niet het je voorstellen van een fijn hiernamaals, maar een ingrijpen in de economische verhoudingen van het kapitalisme die je vervreemd hebben van je arbeid.” Marx streed natuurlijk tegen het kapitalisme en zag in religie een onderdrukkingsmiddel van het kapitalisme om het plebs een mooi beeld voor te houden. Men was vervreemd, zocht betekenis, en de geest van het kapitalisme beantwoordde die vraag maar al te graag in hun voordeel, aldus Marx, waardoor men er eigenlijk alleen maar bekaaider vanaf kwam.

Émile Durkheim

Durkheim zocht de betekenis van religie in het sociale domein en gaf een functionele religiedefinitie: “Religie is een systeem van geloofsvoorstellingen en geloofspraktijken die samenhangen met heilige zaken. Dat wil zeggen: door de samenleving apart gezette verboden dingen, die één morele gemeenschap genaamd een Kerk vormen, die ertoe dient om een groepsgevoel te creëren in de samenleving die het eigenlijke object van aanbidding is.” Wederom een definitie die religie neerzet als product van de mens. Ditmaal echter niet als zijnde een illusie, maar als een constructie van regels en waarden die bijdroegen aan de sociale cohesie – het gemeenschapsleven. Religie heeft dus een sociaal-maatschappelijke functie in Durkheims benadering.

Mircea Eliade

Eliade is best een autoriteit op het gebied van religiewetenschappen – als ik een van mijn professoren moet geloven. Eliade benaderende religie vanuit een fenomenologisch perspectief en gaf eveneens een functionele definitie: “Religie is een autonoom fenomeen, waarvan de essentie uniek, onreduceerbaar en heilig is; dat gestalte geeft aan het (existentiële en noodzakelijke) verlangen van de mens naar het heilige; en wordt gedragen door ervaringen die uit dat heilige voortkomen en het profane transformeren.” Mete ‘het profane’ wordt eenvoudigweg het alledaagse bedoelt; alles wat niet heilig – sacraal – is. Eliade zegt eigenlijk dat religie een op zichzelf staand verschijnsel is dat wordt gevoed door het verlangen van mensen naar iets heiligs, iets bovennatuurlijks. Door ook het existentiële te benoemen in zijn definitie, geeft Eliade aan dat religie een antwoord biedt op iets wat mensen zoeken/verlangen wat mede betekenis geeft aan hun bestaan, in tegenstelling tot de opvatting dat religie een menselijk product is.

Clifford Geertz

Geertz keek, evenals Taylor en Frazer, vanuit een antropologisch perspectief. De definitie van Geertz wordt het meest plausibel geacht, omdat hij diverse kenmerken van religiositeit erkende en derhalve een meervoudige definitie heeft opgesteld. Zijn religiedefinitie telt maar liefst 5 elementen: “Religie is een (1) symboolsysteem dat (2) krachtige, standhoudende en langdurige stemmingen en motivaties in mensen creëert door (3) opvattingen van een algemene orde van het bestaan te formuleren en (4) deze aan te kleden met zo’n aura van feitelijkheid dat (5) de stemmingen en motivaties uniek realistisch lijken.” Beste mond vol, nietwaar? Geertz zijn definitie is substantieel, wat inhoud dat hij probeerde het fenomeen ‘religie’ zo duidelijk mogelijk te beschrijven in zijn definitie. I think he managed well.

William James

James was een psycholoog en filosoof. Hij zag religie als uiting van mensen in hun zoektocht naar verbondenheid: “Religie bestaat uit de gevoelens, handelingen en ervaringen van individuele mensen in hun eenzaamheid, voor zover ze zich begrijpen als verbonden met (in relatie tot) wat ze ook maar als goddelijk beschouwen.” Deze definitie gaat eigenlijk uit van een menselijk isolement en het verlangen naar verbondenheid met een groter geheel – wellicht de zoektocht naar zingeving. Opvallend is dat James’ definitie religie lijkt te benaderen als een menselijk product, maar toch notie heeft van het goddelijke en dit erkent.



Religie is…

Nou, ben je na het lezen van al die definities ook maar iets wijzer geworden over wat ‘religie’ is? I don’t think so. Als zelfs diverse wetenschappers elk een andere definitie hanteren, hoe moeten wij dan eenvoudig weg kunnen beschrijven wat religie is? Er is geen eenduidige definitie en daardoor dienen religiewetenschappers altijd te specificeren wat zij onder religie verstaan. Immers, elke definitie geeft blijk van een andere benadering, wat weer van invloed is op de lijn van je betoog.

Voor mij is religiositeit, of wellicht spiritualiteit, datgene wat mensen een kader biedt voor zingeving en alle handelingen en gebruiken die zij daarbij van belang achten. Dit kan zijn in relatie tot iets goddelijks, of in relatie tot een ander ‘groter goed’, maar ten allen tijde draait religie voor mij om zingeving. Religiositeit is een antwoord op de vraag van de mens naar betekenis, en hoe dat wordt ingevuld kan per geloofsstroming – of per individu – verschillen. Hm, mijn definitie lijkt wel wat op die van James. 😉

Wat betekent ‘religie’ voor jou?


Bronnen
* Daniel L. Pals, Nine Theories of Religion, New York: OUP, 2014.
* Aantekeningen module “Religietheorieën en wetenschapsfilosofie” (januari 2015) door dr. Annewieke Vroom.
* Afbeelding: gemaakt door
Fesign. Liken van haar pagina is lief. 😉

Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

Reacties

30 reacties op “Dé definitie van religie – bestaat die?”

  1. Rob Alberts avatar

    Godsdiensten, religies en geloofsovertuigingen lijken op elkaar?
    Levenswijzen en filosofieën horen hier voor mij ook weer bij.

    Voor mij zijn dit persoonlijke dingen.
    Teveel denken anderen in te vullen hoe jij leeft en/of denkt als er een etiketje op jou te plakken valt.
    Tegelijkertijd worden er vergelijkingen gemaakt met anderen van het zelfde etiketje.

    Misschien ben ik toch teveel een individualist?

    Vriendelijke groet,

    1. Eclect avatar

      Haha, ja dat gevoel had ik ook heel sterk.

      Daarom heb ik gewoon lekker een nieuw etiketje verzonnen. Zodat ik me helemaal nergens aan hoef te conformeren en het zelf kan invullen met wat mij aantrekt.
      Ik kan het van harte aanbevelen; opgehoepeld met al die standaarden. 🙂

    2. Roos avatar

      Uiteindelijk heeft het allemaal een gelijkenis ja: het bieden van een zingevend kader. Of je dit nou doet in relatie met iets goddelijks of niet, religieus, of spiritueel noemt, uiteindelijk heeft elk mens een bepaalde levensbeschouwing.
      Hm, teveel etiketjeswerk, daar heb je een punt. Individualist is overigens ook een etiketje, haha. 😉

  2. Anne avatar
    Anne

    Heerlijk leesvoer dit! Ik zie religie in ieder geval los van spiritualiteit. De twee kunnen misschien wel samen maar zijn niet hetzelfde. De quote “Religion is for people afraid of going to hell – Spirituality is for people who have already been there” en de quote “Religion is belief in someone else’s experience – Spirituality is having your own experience” geven mijn visie op religie vs spiritualiteit redelijk accuraat weer. Religie is zeg maar een pad en spiritualiteit is een open vlakte waarin je zelf je weg mag vinden. Wat religie nu precies inhoudt kan ik ook niet zeggen/bepalen, voor ’t gemak zie ik de stromingen waarin een (regels-opleggende) God wordt aanbeden als religie en de rest als filosofie/spirituele levensstijl.

    1. Eclect avatar

      Hi Anne,
      Ik probeer te pleiten om de begrippen ‘geloof’ en ‘religie’ verder uit elkaar te trekken.
      Omdat Godsgeloof is wat het zegt; een geloof in een hogere macht.

      Je kunt ook religieus denken of ermee bezig zijn zonder in een hogere macht te geloven. Of ook maar iets te geloven.
      Tenminste die kant probeer ik te vinden. Ik heb al moeite met het woord ‘geloven’. Maar ik zoek de ruimte en de vrijheid om het religieuze gevoel zelf in te vullen. En alle doctrines lekker aan mijn laars te lappen. 🙂

      1. Roos avatar

        Religie kenmerkt vaak wel een iets meer ‘vastgelegde’ baan, dus ook het achtvoudige pad van de boeddhisten bijvoorbeeld (al mag je dat zogenaamd geen doctrine noemen). Spiritualiteit is vrijer te noemen, en ‘geloof’ kan al helemaal van alles zijn. Uiteindelijk raakt het allemaal aan elkaar en draait het m.i. om de zoektocht van de mens naar zingeving, precies zoals jij nu ook doet eigenlijk. 🙂

      2. Anne avatar
        Anne

        Hoi Petra,
        Zo had ik het nog niet bekeken! Bedankt voor je uitleg (ik heb je intro op je blog ook snel even doorgelezen) – Op deze manier -zoals je ’t beschrijft- krijgt religie/religieus toch een wat positievere klank naar mijn smaak 😉 Succes met je missie, ik zal meelezen 🙂

    2. Roos avatar

      Ik wist dat jij dit leuk om te lezen zou vinden. 😛 Mooie quotes ook, duidelijk. Snap je onderscheidt heel goed, al moet er bij religie toch voor gewaakt worden dat het zeker niet altijd godsdienst belichaamt. Native American religion gelooft niet in iets goddelijks, maar wel in ‘het land’ en de voorouders; spiritisme kun je het ook noemen, maar toch is het wel een religie. Boeddhisme is een religie waarin totaal geen goddelijke aanbidding/volgen voortkomt.
      Anyways, veel mensen zien religie als ‘iets met een god’, dus zo gek is dat niet. Spiritualiteit is ruimer, maar ook daar is ruimte voor iets goddelijks. 😛

      1. Anne avatar
        Anne

        Daar heb je gelijk in Roos, ik heb me iets te zeer beperkt tot de monotheïstische ‘grote’ godsdiensten bij t typen van mijn reactie 😉 Maar dat is dan ook t eerste waaraan ik denk bij ‘religie’.. Lastig, lastig 😉

  3. Sabine avatar

    Ik heb niet zoveel met religie, dus geen idee. Maar dit verklaart meteen een hoop over waarom er zoveel oorlogen zijn. Niemand heeft een idee waar het eigenlijk om gaat 🙂

    1. Roos avatar

      Hahaha, ja kort samengevat. Het is een vage term, en elke vorm van religie claimt natuurlijk de waarheid in pacht te hebben. Nu kan het niet zo zijn dat er meerdere waarheden naast elkaar bestaan, want wat stelt jou waarheid dan voor? Dus, tijd voor oorlog; moge de beste God winnen. Best onnozel eigenlijk hè?

  4. Eclect avatar

    Fantastisch Roos, die kruisbestuiving.
    ‘Ik’ breng jou op een idee en jij maakt er een academisch werk mee. 🙂

    Samenspel door samen te spelen.

    Ha ha, word er dichterig van.
    Nu ff gaan zoeken hoe ik dit aan mijn ‘Geloof en Religie’ post kan hangen.

    Warme groet, Petra

    1. Roos avatar

      Haha, de kracht van blogland zit hem er in dat je elkaar inspireert en tot boeiende schrijfsels aanzet. En toevallig had ik nu inspiratie en nog wat materiaal van college destijds liggen, dat laatste helpt ook wel, haha. 😛 Dank voor je verwijzing trouwens! 🙂

      Het begrip ‘geloof’ of ‘godsgeloof’… Ja, daar heb ik even voor nodig. Heb ik ook niet gelijk wetenschappelijk materiaal bij, of de tijd voor om dat direct te bestuderen gezien ik ook nog met een lopend onderzoek bezig ben. Kan wel een eigen interpretatie geven… Hm, ik ga er over nadenken! 🙂

      1. Eclect avatar

        Haha, bij de studie ‘godsdienstwetenschappen’ verwachtte ik dat de term godsgeloof als hoofdtoon in de studie voor komt. 🙂

        1. Roos avatar

          Nee niet eens, en ik snap je verbazing. “Geloof” is slechts heel beknopt aan de orde gekomen, dat valt meer onder theologie. Daarnaast erkent natuurlijk niet elke religie iets goddelijks. Religiewetenschappen is niet hetzelfde als theologie. 😉 Wat de opleiding voornamelijk doet, is vanuit sociologische, psychologische, fenomenologische, en antropologische perspectieven proberen om het verschijnsel ‘religie’ te duiden, in beeld te brengen, en onderling te vergelijken.

          1. Eclect avatar

            Geloofswetenschappen waar je probeert het begrip religie te duiden. Gekke naam dan he. 🙂
            Maar leuk is dat ik daar ook mee bezig ben, religie duiden. Gave studie, met al die perspectieven!
            Niet alle religies erkennen iets goddelijks zeg je, bedoel boeddhisme e.d.? Is de discussie of dat wel religie genoemd moet worden ten einde?

            Is jou een religie bekend waar vrouwen de dienst uitmaken, of waar een vrouw op de troon zit?

            BTW. ik had uitgebreid op Tarot gereageerd op jouw reactie op mijn homepage. Weet niet of je het gelezen hebt. En ik wil graag horen wat je daarvan vindt. (Wil die gedachte niet op jouw gezellige tarotkaartje pagina plaatsen.)

            Groetjes!

          2. Roos avatar

            De opleiding is zeker leuk ja! 🙂 Religie erkent iets heiligs – of breder nog: transcendents- maar dat heilige hoeft niet goddelijk te zijn. Juist omdat de term ‘religie’ zo lastig te duiden is, hanteren we binnen de opleiding een erg brede invulling. Hekserij, sjamanisme, druïden, native American religion, en zeker ook het boeddhisme vallen onder religiositeit. Binnen bepaalde paganistische stromingen ligt het accent vooral op de vrouwen – denk aan Dianic witchcraf – al is geïnstitutionaliseerde religie voornamelijk mannelijk georiënteerd.
            Ik ga je reactie even opzoeken!

  5. […] Hier de link naar de verschillende definities van het begrip ‘religie’. […]

  6. Eclect avatar

    Zeg Roos, wat denk je ervan om datzelfde te doen met het begrip ‘geloof’ of ‘godsgeloof’ ?

  7. Morgaine avatar

    ~gaap~ you lost me, again, whahaha echt hoor, dat je hier studie naar doet, ik denk dat dit een discussie of een dialoog is waar je eindeloos over kunt filosoferen, en dat laat ik graag aan anderen over 😛

    Ik zie je morgen 😀

    X

    1. Roos avatar

      Hahaha, dit had ik nog staan van m’n colleges destijds. Heb er alleen een verhaaltje omheen gekletst. 😛 Maar ja, het is inderdaad een eindeloze discussie!
      Heb met Anne rond 12.10 afgesproken op station; duiken dan de Appie in en zijn denk ik rond half 1/kwart voor 1 bij jou. Okay? 😀

      1. Morgaine avatar

        Helemaal oke schatten, Eliza komt niet! Ze heeft de crematie morgen… ze kan dus niet…. dus hou het rustig 😉

        Ennuh, let niet op de puinhoop ik moet al vroeg op, injectie halen, of ik daarna ga stofzuigen en zo… dat zie je vanzelf, whahaha

        1. Roos avatar

          Ja snap ik, ze heeft het al moeilijk en druk zat nu!

          Haha, dat merken we inderdaad vanzelf wel. Tot morgen! 😀

          1. Morgaine avatar

            Het gaat mij vooral om Anne, wat ze wel kan snacken, ik heb al verse aardbeitjes gehaald trouwens! Neem eventueel nog wat slagroom mee, want ja… lol 😛

          2. Roos avatar

            Komt goed! En slagroom, want dat hoort gewoon bij aardbeien, hahaha. 😛

  8. internettoerist avatar
    internettoerist

    Test

  9. internettoerist avatar
    internettoerist

    I’m back !! 🙂

    Mooi stuk ! Ja, dat vind ik ook heel moeilijk. En aangezien er vele definities zijn, hou ik het gewoon bij: religie is geen
    geen geloof. Maar hier zitten we dan weer met het probleem van ‘zingeving’. Sommige associëren zingeving met
    religie. Zoals ik al aanhaalde op jouw reactie bij Petra, kan dit verwarring of misverstanden teweeg brengen.
    Geloof kan bijvoorbeeld ‘zingeving’ zijn. Als religie geen geloof is (naar mijn definitie), kan dat dan ‘zingeving’ zijn?
    Ik zal hier ook dezelfde vraag stellen als op Petra’s blog: zijn zingeving en het zoeken naar de bron van het leven
    hetzelfde? Ik denk van niet. Wat dat is voor mij religie: het zoeken naar de bron van het leven en er terug één mee
    worden. En dat kan een groot verschil zijn in de betekenis van de term ‘religie’.
    Voor mij gaan ‘zingeving’ en ‘religie’ dus niet samen. Maar goed, dat is dan weer een definitie bij de rest. 😀

    Fijn om terug te zijn! Onmiddellijk op de filosofische toer. 🙂

    Vriendelijke groet

    1. Roos avatar

      Ja, je bent er weer! Verwachtte ook niet anders dat dat de filosofische ‘discussies’ – of uitwisselingen – gelijk weer zouden oplaaien. 😉

      In het religiewetenschappelijk discours draait alles om concepten en de definitie daarvan. Wij hebben beiden een andere visie, wat ook moet kunnen. Echter, als je van tevoren niet aangeeft vanuit welke visie je spreekt, zul je de ander nooit ten volle begrijpen omdat je niet door hebt dat de ander vanuit andere definities spreekt. Derhalve is het alleen maar fijn dat we ons bewust zijn van onze verschillende uitleg van de term ‘religie’.
      Like I said bij Petra, voor mij liggen zingeving en ‘de bron van het leven zoeken’ in elkaars verlengde. Voor jou gaat dat niet samen, ofwel we zitten in een impasse, haha. 😉 En ach, er waren al zoveel definities, eentje extra kan ook nog wel, hahaha. 😉

      1. internettoerist avatar
        internettoerist

        Misschien moeten we eens de definitie onderzoeken van ‘zingeving’. 🙂
        In het slechtste geval begrijpen we er nog minder van. 😀

        1. Roos avatar

          Hahaha, dat weet ik haast wel zeker. Immers, als er zo vele definities zijn, welke is dan ‘de juiste’. 😛

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *