Goddelijke complexiteit

[blockquote align=”none” author=”John Beckett”]People will only hear what they’re prepared to hear. People will only see what they’re prepared to see. In order to be ready to hear and see the gods, people must first believe that such things as gods might actually exist and we can interact with them.[/blockquote]

Zoals jullie weten, houd ik me erg bezig met paganisme de laatste tijd. Zo heb ik ook een boekje van John Beckett waarin hij vertelt wat paganisme voor hem inhoud – plus enkele rituelen, veel ervaringen, en vragen om je eigen pad te bepalen. Toen ik bovenstaand fragment las, begon er iets te knetteren in mijn brein. Het geloven in goden, het goddelijke… Hm, hoe zit dat eigenlijk?

Het bestaan van het goddelijke

“… believe that gods might actually exist.” Ik geloof niet in god, al voegde ik altijd toe dat dat niet betekent dat Hij niet bestaat. Ik geloof niet in goden en godinnen, al kan ik wel geloven dat zij bestaan. Immers, waarom zou er niet zoiets als een spirituele – of hogere – entiteit kunnen bestaan? Echter, ik heb nooit iets gehad met een antropomorfe benadering van goden en godinnen; dat heeft meer weg van een soort übermensch – en dan niet zoals Nietzsche bedoelde. Ik geloof niet… maar geloof wel… Het klinkt wat tegenstrijdig, nietwaar?

Eigenlijk heb ik altijd geloofd dat er ‘meer’ is. Entiteiten die niet direct waarneembaar zijn. Noem deze geesten, voorouders, goden, het naampje maakt niet uit, ik geloof dat er zoiets kan bestaan. ‘Bewijs vragen’ past niet bij het idee van geloof. Men kan niet bewijzen dat er goden bestaan, evenmin als dat men kan bewijzen dat deze niet bestaan. Geloven in iets wat niet direct zichtbaar en tastbaar is, is eigenlijk iets moois. Het getuigd van fantasie en creativiteit, maar ook een soort nederigheid – vind ik dan hè. Het geloof in een entiteit die machtiger is dan wij, ja dat heeft wel iets.

Wat ik bedoel met ‘ik geloof niet in god/het goddelijke’, is dat het voor mij geen betekenis/waarde heeft in mijn dagelijks leven. Veel goden uit mythen zijn erg boeiend, de verhalen zijn inspirerend. Het idee van watergoden, luchtgoden, etc. is ergens heel aantrekkelijk. Naarmate de wetenschap vorderde, ontdekte men dat veel zaken die aan goden werden toegeschreven eigenlijk fysische processen waren. Toch… Dit ontkent niet per definitie het bestaan van goden. Ik ontken niet het bestaan van goden, evenmin zal ik beweren dat zij niet bestaan. Ik werk niet met goden, roep ze niet aan… Basically laat ik de goden met rust en zij mij. 😉 Wat maakt dat we bij het tweede punt komen:

Interactie met het goddelijke

Of je nou in ‘de ene ware god’ gelooft of in een variëteit aan goden en godinnen, waarom zouden zij met ons bezig moeten zijn? Stel dat er een – of meerdere – goddelijke entiteit is, heeft hij dan niet ‘zijn eigen leven’? Waarom zou een god continu op mensen gericht moeten zijn? Beckett zegt bijvoorbeeld over het aangaan van een relatie met een god: “In the end, whether they show up or not is up to them. They are not servants to be commanded or forces to be directed. (…) they are beings with their own personalities, areas of interest and responsibilities, sovereignty, and agency (…).” Hiermee bedoelt hij dat een god – of godin – zich niet met jou bezig hoeft te houden. Je kan proberen een relatie op te bouwen, maar of ze zich ‘laten zien’ is nog maar de vraag.

Dit doet me denken aan het idee van de ‘ongeïnteresseerde schepper’. Heb helaas geen bron hierbij, maar het is ooit op de opleiding genoemd. Het idee achter ‘de ongeïnteresseerde schepper’ is dat na de schepping van het universum de god – of goden – zijn rug naar de creatie draaide. Het project ‘schepping’ was af, en nu hoeft hij zich er niet meer mee bezig te houden. Net als een schoolopdracht die je moet maken, en als het eenmaal af is doe je er nooit meer wat mee. De meeste religies – en mensen – willen niet aan dit idee. Immers, als wij een schepping zijn die daarna ‘in de prullenbak’ beland is, dan zou het leven zinloos zijn. En… Iedereen weet dat wij mensen de zinloosheid van het bestaan niet accepteren. 😉 Dus, de goden moeten wel bij hun schepping betrokken zijn. Alles moet een doel hebben.

Dan is de volgende vraag op welke manier goden bij de schepping betrokken zijn. Of… wellicht is het helemaal niet hun schepping en zijn zij eveneens onderdeel van het geschapene als wij? Hm… *knetter knetter* Tja, of de vraag waar de goden dan vandaan komen… Dan kom je uit bij het concept ‘oneindige regressie‘ – wat basically inhoudt dat hoe ver je ook teruggaat, er altijd een schepper voor de schepper voor de schepper voor de schepper (etc.) was. Kinda een onmogelijk concept om te bevatten. Mijn brein heeft er in ieder geval moeite mee, wat jij?

Maar, is het niet heel egoïstisch om te denken dat een god continu met jou bezig is? Het idee van de alwetende en alomtegenwoordige god, de god die altijd bij de mens betrokken is… Wij mensen leven naar de wil van deze ene god, of… hebben wij deze ene god tot slaaf gemaakt door van hem te verwachten dat hij altijd met ons bezig is? Misschien wil hij gewoon ook een avond Netflixen en rust in plaats van met al die gebeden bestookt te worden. 😛 Zoals Beckett de goden beschrijft – om weer even polytheïstisch verder te gaan – als zijnde entiteiten met een eigen karakter en eigen agenda, entiteiten die zelf bepalen of ze wel of niet naar jouw roep – gebed/verering/offerande/etc. – luisteren en jou met hun aandacht ‘vereren’, klinkt dat eigenlijk niet heel logisch? Wij zijn ook niet continu bezig met een ander en met luisteren en reageren. Wij zijn ook bezig met onze eigen dingen.

Speculaties, speculaties, speculaas

Uiteindelijk speculeer ik er ook maar wat op  los natuurlijk. Of goden wel of niet bestaan, of het er een of meerdere zijn, mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, alomtegenwoordig en alwetend of ongeïnteresseerd, we weten het niet zeker. Dat is het mooie van het fenomeen ‘geloof’. De overgave jegens datgene wat geen empirische zekerheid kent, doch wel een mogelijke ervaringsgerichte zekerheid. Al kan dat ook weer gevaarlijk uitpakken, maar daar hebben we het nu niet over. Ondertussen ben ik wel klaar met raaskallen, so it’s your turn. Trouwens, hebben jullie nu ook zo’n zin in speculaas?

Wat is jouw godsbeeld/visie op goden?


Bron: Beckett, J. The Path of Paganism. An Experience-Based Guide to Modern Pagan Practice. Woodbury, Minnesota: Llewellyn Worldwide, 2017. Voornamelijk hoofdstuk 4.
Bron afbeelding: Le boyfriend.

Like what you read? Volg mij via Facebook, Instagram, WordPress, of e-mail!

 


Geplaatst

in

door

Reacties

8 reacties op “Goddelijke complexiteit”

  1. internettoerist avatar
    internettoerist

    Oneindige regressie… Tja, eigenlijk zit de wetenschap ook met dat probleem. Er was de oerknal. Maar wat was er voor die oerknal? Nog een oerknal? En daarvoor?
    Het zijn oneindige vragen. Daarom houd ik me liever bezig met zaken waar we wél het antwoord op kunnen vinden.
    Je vraagt: ***”Maar, is het niet heel egoïstisch om te denken dat een god continu met jou bezig is?”***
    Wel, eerlijk gezegd: als een god ons geschapen heeft en ons in deze waanzinnige wereld heeft geplaatst, dan is het mijns inziens zijn verdomde plicht om constant met ons bezig te zijn. 😛 Hij heeft ons hier geplaatst. Ofwel mag hij ons eens deftig informeren. 🙂
    Daarom geloof ik niet in een scheppende god. Het zou mijns inziens een wrede sadist moeten zijn.
    Je zegt: ***”Wij zijn ook niet continu bezig met een ander en met luisteren en reageren. Wij zijn ook bezig met onze eigen dingen.”***
    Is dat niet een antropomorfe benadering? 🙂
    Er is een beschrijving van goden, waar deze ook tot het geschapene behoren, maar dan van een hoger niveau dan de mens. Een beetje zoals Beckett zegt (als ik het goed begrijp tenminste). Als er dan een scheppende god zou bestaan, dan zou deze van een nog hogere orde moeten zijn en weer een sadist (in mijn ogen).
    Wezens of “goden” die tot een hoger niveau behoren dan de mens, daar kan ik best in komen. Het lijkt me zelfs heel logisch, en sommige van mijn ervaringen lijken dit zelfs te bevestigen. Een god die onze wereld en die goden zou geschapen hebben… Nee, dat klopt mijns inziens niet. Tenzij het een sadist is. Maar dan zou ik alles doen om die god te vernietigen. 😛
    Is het nou speculaas of speculoos? 🙂 Even opzoeken… Blijkbaar is speculaas de algemeen gebruikte benaming. Voila, ik heb weer bijgeleerd. 🙂 Ik lust wel speculaas, vooral als deze een beetje (niet te veel) in een kop koude melk kan gesopt worden. Mmmm…. Ja, door er aan te denken krijg ik nu wel trek. 😉

    1. Roos avatar

      Ai, you got me. Dat is inderdaad ook antropomorf. Gedeeltelijk dan, want is ‘x houdt zich niet continu met y bezig’ per se een menselijke eigenschap? Hmmm… 😛

      Hahahaha, je hebt een punt. Hij/Zij/Het/Hen kan/kunnen ons niet zomaar een bestaan in slingeren zonder wat zorg, hehe. Een sadist hè? Zoiets heb ik ook wel eens gedacht, al neig ik dan toch meer naar de ongeïnteresseerde god(en), of de eigenschap ‘almachtig’ gaat niet op. Welke god zou zijn schepping zo naar de filistijnen laten gaan? Een sadist… Zo gek klinkt dat nu niet, al neigt dat naar blasfemie. Je hebt me weer wat meer stof tot nadenken gegeven! 🙂

      Speculoos is toch smeerbare speculaas voor op brood? Tenminste, dat dacht ik, haha. 😛

  2. די מריו avatar

    Ik geloof wel in God, maar niet in de heilige geest en ook niet in Jezus. Wat dat betreft is het vreemd bij ons in huis. Ik ben qua geloof meer Joods dan Dinnetje, die juist Joods is. Nou lekker, leg dat maar uit tegen je kinderen die niet weten of ze nou wel of niet in Jezus moeten geloven. 😉 Was er een oerknal.. nou dat denk ik niet. Want ik weet niet of je weleens een ongeluk hebt gezien. Dat geeft me een kleine knal, maar juist daarna is er veel stuk en komen er geen nieuwe onderdelen bij. Is hij dan een sadist omdat hij ons op deze wereld heeft gezet. Nee, hij had een mooie wereld voor ogen. Maar we moeten accepteren dat wij mensheid juist tegen God in zijn gegaan en dat we onze eigen regels maken. Zo makkelijk om te zeggen. Als er een God bestaan, dan had hij dat leed niet veroorzaakt. Maar we vergeten dat wij mensen zelf het leed veroorzaken. Ik heb het geluk dat ik op plekken ben geweest waar je God mag voelen, mag ervaren. mag zien.

    Love As Always
    Di Mario

  3. Morgaine avatar

    Mijn beeld? Errug ingewikkeld tegelijk voor mij heel makkelijk 😉

    X

  4. Anne avatar

    Ik geloof wel in het Goddelijke, dat zo’n beetje te omschrijven valt als ‘de Oorsprong’, ‘het Al’, ‘de Eenheid’, ‘de Levenskracht’, ‘de Essentie’.. je vat m’n strekking? 😉 Ik zie het Goddelijke dus niet als een wezen met een mening, al Netflix bingend en selfies nemend – maar ook (in de verste verte) niet als een soort ‘evenbeeld’ van ons, al zou hij/zij zich vreselijk eerbiedig en nobel gedragen – dat idee gaat er bij mij niet in 😛 .. Maar dat men daar de behoefte aan heeft; dat ‘personifiëren’.. dat begrijp ik wel. Als ik bijv. een bepaalde energie nodig heb, heb ik ook een focus nodig om die ‘aan te spreken’. Dan is het wel handig om eigenschappen toe te kennen aan dat Goddelijke. Ook al is het één 😉

    Ik merk aan het aantal ‘aanhalingstekens’ dat dit maar een vage reactie is, dus laat ik het hierbij.. Maar grote kans dat jij mijn gebral inmiddels wel kan verstaan, haha 🙂 Xx

    1. Roos avatar

      Hahahaha, ja ik begrijp de aanhalingstekens. XD Dat ‘een’ spreekt mij ook meer aan. Zelf denk ik dus dat er best een of meerdere goden kunnen bestaan, hogere wezens die ook hun eigen ding doen, maar niet zozeer in één schepper-god-iets waar wij allemaal verantwoording aan verschuldigd zijn. Dus nee, zo’n god gaat er bij mij ook niet in. XD Die mogelijke goden vallen dan namelijk ook onder wat jij ‘essentie’ noemt, de grote eenheid van het al. Al is dat ook weer zo lastig te bevatten, haha. :p

  5. Rob Alberts avatar

    God, Goden of iets Goddelijks?

    Het houd mij nu niet bezig.

    Wel vind ik dat het vaak de grootste spraakverwarring en onenigheid tussen mensen veroorzaakt.

    En juist dat vind ik jammer!

    Vredelievende groet,

    1. Roos avatar

      Ja, dat is inderdaad erg jammer. Ieder kan, en mag in mijn optiek, een eigen beeld hebben van het goddelijke. De reden dat er zoveel onenigheid over is – en waar dus al die waarheidsclaims vandaan komen – is dat als de eigen visie van zowel god als het gehele geloofssysteem slechts een van de vele mogelijkheden is, de betekenis verloren gaat. Men moet ‘de waarheid’ kennen, en derhalve is er slechts 1 waarheid, want als we meerdere opties erkennen stelt onze ene waarheid niets meer voor. Zonde eigenlijk dat het vaak zo wordt bezien. Als men kan accepteren dat er meerdere opties zijn, zou het er een stuk vrediger aan toe gaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *