Is niet-handelen deugdzaam?

De oosterse zienswijzen zijn totaal verschillend van de westerse filosofieën. Bij sommige begrippen kunnen wij ons totaal geen voorstelling maken, zoals het concept van de leegte, sunyata. Well, we kunnen ons er wel een voorstelling van maken, maar zullen het lastig te begrijpen vinden. Toch kunnen wij ‘westerlingen’ een hoop leren van de oosterse zienswijzen.

Zo kennen de Chinezen een concept wat ze wu wei noemen. Dit betekent ‘niet-handelen.’ In de Chinese tradities gaat het vooral om deugd; deugdzaam zijn, deugdzaam handelen, vrij van ondeugdelijkheid, enz. Maar, wat is deugvol handelen? Of, is het juist een deugt om niet te handelen? Kun je eigenlijk wel iets bereiken door niet te handelen? De taoïsten en confucianisten denken hier beiden anders over… Laten we uitgaan van een taoïstische stelling en kijken hoe het gesprek zich ontwikkeld:

Wu wei  is de sleutel tot deugd.[1]

Harmonie is in het Chinese denken erg belangrijk, wat blijkt uit het vrijwel probleemloos naast elkaar bestaan van het  confucianisme, taoïsme, en boeddhisme als de drie grootste religies in China. Echter, waar het de kern van deugd betreft, zijn de taoïsten en confucianisten het oneens. De een zegt dat je moet ontleren, de ander dat je moet leren om wijs en deugdvol te zijn. Is het niet-handelen deugdvol, of hebben de confucianisten gelijk en moet men leren, en dus handelen, om wijs en deugdvol te zijn? De vraag is of de disharmonie tussen deze twee visies kan worden opgelost, of dat er altijd onenigheid zal blijven.

Argumentatielijn 1

Wu wei leidt tot orde, en orde is deugd. Door niet te handelen verloopt alles als vanzelf. Een wijs heerser zorgt ervoor dat het volk vrij van kennis is, evenals vrij van verlangen. Zonder verlangens begeert men niets, waardoor er ook niet gestolen zal worden. Zonder begeerte raakt men ook niet verward. Door niet te handelen, zal er orde en deugd zijn.[2]

Deugd door niet-handelen, dat gaat toch niet? Uitgaande van de goedheid van de menselijke natuur, zitten in eenieder de kiemen van menselijkheid, plichtsbesef, ceremonieel gedrag, en inzicht.[3] Echter, het zijn nog slechts kiemen en deze moeten gevoed worden om te groeien. Door te leren, door te groeien, en door te handelen ontwikkelen deze kiemen zich zodat de goede, deugdzame natuur van de mens volledig tot uiting komt. Niet-handelen zorgt ervoor dat een kiem nooit zal bloeien, wat betekent dat de mens geen deugdzaamheid zal kennen. Daarnaast, moet men niet leren om vrij van verlangens te zijn?[4]

Hoe kan men afleren wat men niet kent, is de gepaste wedervraag. Als men niet-handelt, en de wijze heerser houdt de mensen af van kennis en begeerte, is er al geen verlangen. Geen verlangen impliceert dientengevolge dat er niets is om af te leren. Door niet te handelen, zal men vrij van ondeugd blijven en meedeinen op de natuurlijke stroom van het leven.

Argumentatielijn 2

Een baby is vol met deugd, nog onbeschreven en ongeleerd. Een baby bezit volmaakte innerlijke harmonie. In zijn zwakte, zal geen enkel roofdier hem aanraken. Door zijn niet-handelen, wordt er voor hem gezorgd en over hem gewaakt. Door niet te handelen, wordt hij niet gedeerd. Leeg van begeertes en verlangens is een baby, totdat hij begint met leren en handelen.[5] Wie studeert, vermeerdert. Wie bezig is met de tao vermindert. Door niet te handelen, regelen de energieën zichzelf en is er harmonie. Door te handelen verstoren wij enkel de energieën, en verstoren is een vorm van ondeugd.[6]

Een baby is onbeschreven, wat impliceert dat het deugd noch ondeugd bezit. Deugd komt nooit alleen[7], deugd dient geleert en beoefent te worden. Zij die deugd bezitten, zullen dit aan anderen moeten leren.[8] Een wijs heerser zal hierin ook het goede voorbeeld moeten geven; als hij deugd toont, zal het volk dit overnemen.[9] Deugd is dus een uiting, ofwel een handeling, en deugdvol handelen gebeurt vanuit de juiste qi en zal daarom niet botsend zijn.

Een baby is puur, evenals de tao puur is. Wu wei belichaamt de deugd van het niet-handelen, en  deze deugd zit van nature in de mens. Door te leren en te handelen verdwijnt deze deugd. Puur zijn is de enige deugd die recht doet aan de tao en daarom dient men niet te handelen.

Overweging

Het taoïsme kan mij niet van de waarheid van de stelling overtuigen. Voornamelijk dankzij de moeite in het weerleggen van het tweede contra-argument. Tevens bestaat niet-handelen alleen in relatie tot handelen, en daarom zie ik niet-handelen ook als een handeling. Niets bestaat bij gratie van iets en vica versa, dus in het een zit altijd iets van het ander besloten.[10] Wu wei is niet de sleutel tot deugd, omdat deugd zich uit in handelingen en daardoor geuit en (aan)geleerd moet worden. Kortom, ik acht de these onjuist, ondanks de poging deze te verdedigen.

Wat is voor jou ‘deugd’?


Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

[1] Gebaseerd op Daodejing vers 2C: “Therefore the sage… the wordless teaching.” Geciteerd uit: Daodeding, Engelse vertaling, geraadpleegd via: http://www.indiana.edu/~p374/Daodejing.pdf, p. 10.
[2] Vgl. Daodejing vers 3: “Als deugdelijke lieden… niet wordt geordend.” Nederlandse vertaling uit: Jan Bor & Karel van der leeuw (red.), 25 Eeuwen Oosterse Filosofie, (Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2003), p. 388-389.
[3] Mencius: “Bezorgdheid is de…kiem van inzicht.” Ibid. p. 383.
[4] Gebaseerd op Mencius, ibid. p. 384-385, voornamelijk: “Als iets de… wat niet wegkwijnt. p. 385.
[5] Vgl. Daodejing vers 55: “Wie een rijke…vroeg ten onder.” Ibid. p. 391-392.
[6] Gebaseerd op Daodeding vers 48: “Bezig zijn met… onderhemelse te verkrijgen.” Ibid. p. 391.
[7] Vgl. De Analecten van Confucius vers 4.25: “The Master said… always has neighbours.” Geciteerd uit: De Analecten van Confucius, Engelse vertaling, geraadpleegd via:http://www.indiana.edu/~p374/Analects_of_Confucius_%28Eno-2015%29.pdf, p. 17.
[8] Gebaseerd op De Analecten van Confucius vers 14.4: “The Master said… not always ren.” Uit: De Analecten, p. 73.
[9] Gebaseerd op De Analecten van Confucius vers 12.19: “Ji Kangszi asked… will surely bend.” Uit: De Analecten, p. 63.
[10] Denk aan yin en yang.


Geplaatst

in

,

door

Reacties

17 reacties op “Is niet-handelen deugdzaam?”

  1. Elin avatar
    Elin

    ‘Leren af te leren’ -slaat dat ergens op? 😛
    Leuk om even in te duiken, al betwijfel ik of ik met net zo’n eenduidig antwoord terug kom.. Deugd betekent voor mij vooral Integriteit. Of iemand ‘dapper’ of ‘moedig’ is (zogenaamde ‘deugden’) kan me dan weer minder schelen.. al kost het vast moed om integer te zijn(lijkt me?). Okeee dat wordt knopen ontrafelen vanavond haha Bedankt voor de denkstof! 😉

    1. Roos avatar

      Hahaha, ja ik heb ’t ook niet bedacht hè. Heb gewoon de argumenten van de Chinese wijsgeren gebruikt. 😛
      Integriteit is zeker een deugd. Helaas ook een waar mensen veel moeite mee hebben. Is er moet voor nodig? Sowieso inlevingsvermogen… Om je in iemand in te leven moet je ook je eigen gedachten en grenzen kennen… Zelfkennis gaat gepaard met moed. Inleven in anderen vraag compassie en moed.. Ja, ik denk dat je gedachteknoop nog wel ergens toe leidt. 🙂

      1. Elin avatar
        Elin

        Integriteit -Als in; trouw zijn aan je eigen waarden (deugden) en normen en betrouwbaar zijn voor anderen (eerlijkheid – deugd)- vraagt denk ik vooral moed omdat er zoveel ’tegenwerkende druk’ bestaat. Ik denk dat je daarvoor erg dicht bij je kern moet leven -en dus dingen moet ‘ontleren’ die je -ten onrechte- zijn aangeleerd en je je dingen moet áánleren juíst om te kunnen ontleren. Ik ben het dus met geen van beiden helemaal oneens.. Ik vraag me af met wie ik het strak wél helemaal eens ben 😛

        1. Roos avatar

          Mooie gedachtegang, en duidelijke overgang naar m’n tekst. 😛 Zolang je het maar met jezelf eens bent, dan kom je het verst. Wu wei is overigens niet alleen ontleren, puur niet-handelen, geen actie ondernemen maar meedeinen op de stroom van het leven. De andere vraag is overigens ‘wanneer ben je bij je eigen kern’? Denk dat dat nog wel lastiger is dan men soms denkt.

  2. Sabine avatar

    Oei daar moet ik even over nadenken haha. Heel interessant wat je schrijft. En ik denk dat ik het met je eens ben.

    1. Roos avatar

      Ja ik vond dit ook wel een lastige om uit te werken. De moeilijkste over Japan en het oost-west-denken knal ik volgende week online. 🙂
      Mij lijkt het vooral lastig om niet te handelen. Dan zou ik nu bijv. geen stageplaats mogen zoeken maar moeten afwachten op wat er op je pad komt. Ja daaag, haha. 😛

  3. די מריו avatar

    Voor mij is een deugd, geen haast. Want geen haast betekent ook geen stress. En door geen haast maar je geduld op te kunnen brengen kun je beter nadenken en neem je snel de verkeerde beslissing omdat je er over na kunt denken. Maar dat had je bij mij vast wel verwacht.

    Love As Always
    Di mario

    1. Roos avatar

      ‘Geen haast’ is zeker een mooie deugd. Verbaast me ook niets nee dat jij dit noemt, haha. 🙂

  4. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla avatar
    Nesrin – Daily Cup of Bla Bla Bla

    Je zet mij wel aan denken hier. Ontzettend interessant. Ik sluit mij aan bij jou niet-handelen is een handeling.

  5. Elaintje avatar

    Ik concludeerde hetzelfde als jij. Volgens mij kan je alleen niet-handelen als je weet wat handelen is. Door heel bewust het tegenovergestelde te doen ben je wel degelijk aan het handelen. Je bent als mens niet in staat om niet te leren. Van alles wat er om je heen gebeurt leer je. In beide gevallen wordt dit volgens mij alleen tegengesproken wanneer iemand dood is.

    1. Roos avatar

      Ja precies, zo zie ik het inderdaad ook. 🙂 Alleen in de dood handel je daadwerkelijk niet.

  6. internettoerist avatar
    internettoerist

    Niet gemakkelijk. 🙂
    Dat niet-handelen deugdzaam zou zijn, is waarschijnlijk bezien vanuit het ego-handelen.
    Een baby heeft nog geen ego maar eet en schijt. Hij handelt dus wel degelijk, maar niet vanuit het ego. Misschien was dit de bedoeling van die verkondiging.
    Daarom vergelijk ik dit graag met de boeddhistische zienswijze. Ondeugdzaam handelen (vanuit het ego) is voor niemand goed. Als je beseft dat je niet in staat bent om deugdzaam te handelen (dus als je handelen enkel schade zou veroorzaken), handel dan niet. Het is beter om niet te handelen, dan ondeugdzaam te handelen. In dat opzicht is niet-handelen soms deugdzamer dan handelen. Niet? 🙂
    Dus op jouw vraag wat deugdzaam is: voor mij is dat handelen zonder iemand te schaden, of handelen met doel om ieders welzijn te verbeteren.

    Vriendelijke groet

    1. Roos avatar

      Dat is ook zeker een interessant perspectief. Kan ik me wel bij aansluiten. Niet handelen is deugdvol als het leidt tot minder schade dan wel handelen… Ga ‘m onthouden. 🙂

  7. Eclect avatar

    Er wordt al uitgegaan van een ’tabula rasa’ baby.
    Dat is m.i. een vraagstuk.
    Toch denk ik dat beide stellingen kunnen kloppen. (en nog vele vele vele erbij)
    Het is maar in welke staat van bewustzijn je verkeert en welke ‘plane of existence’ tot jouw werkelijkheid behoort.
    Wat is deugdzaam? Kan van plane tot plane verschillen.
    Hoever ben ik? Verlang ik? Zo ja, dan moet ik blijkbaar leren. En ook het handelen leren om het weer te kunnen afleren.
    Maar als ik niet verlang? Als ik het woord niet eens meer weet te bedenken omdat dat gevoel zo totaal ontbreekt, dat er op geen enkele manier herkenning is naar die toestand van zijn.
    Dan is er ook geen niet-verlangen. Wat valt er dan nog te handelen?
    Misschien liggen je antwoorden wel in de kwantum hallen. 😉

    1. Roos avatar

      Ik had ook wel wat moeite met dit stellingpaper hoor! De opdracht was om twee bronnen met elkaar in gesprek te brengen, en daar zelf een stelling, 2 argumentatielijnen, en conclusie van te maken. Hels, haha. Het kan inderdaad dat beiden kloppen, afhankelijk van je eigen standpunt. Iets wat veel mensen overigens niet bedenken tegenwoordig; dat er ook andere ‘waarheden’ kunnen zijn. Immers, ieder mens ziet de wereld op zijn manier, en heeft derhalve zijn eigen waarheden.
      Desondanks verkeer ik wel in de veronderstelling dat ‘iets’ en ‘niets’ in elkaars verlengde liggen. Wij vatten de wereld in concepten, dus iets bestaat enkel bij gratie van een tegenhanger – een niet-bestaan van dat concept om te onderscheiden wanneer het iets wel of niet is. Handelen kun je alleen erkennen als je niet-handelen in ogenschouw neemt. Derhalve is ‘niet-handelen’ ook een handeling, evenals dat ‘niets’ iets is; namelijk het ontbreken van dat ‘iets’. Evenzo kun je alleen streven naar een vrijheid van verlangen als je ‘verlangen’ erkent. Dus, precies wat jij zegt: als er totaal geen herkenning is van verlangen, bestaat niet-verlangen ook niet. Soms vind ik conceptuele vraagstukken/discussies best geinig, haha. Voornamelijk omdat het onuitputtelijk is. 😛
      Overigens, ik begrijp niet wat je met ‘kwantum hallen’ bedoelt, hehe.

  8. zwerver58 avatar
    zwerver58

    Wei wu wei oftewel doen het niet-doen is geen overtuiging of een stelling. Het is iets wat je je eigen kan maken. Degene die dóet (de doener) is de zelfzuchtige mens. Degene die niet-doet laat het handelen over aan het niet-weten wat al in de mens besloten ligt. Zolang je doet zal je nooit weten wat niet-doen is.

    In het taoïsme kent men de lage deugd en de hoge deugd. Lage deugd is bijvoorbeeld 100 euro naar een goed doel overmaken. Er zit een wils-intentie achter. Lage deugd zijn de eigen normen en waarden, hoe nobel ze ook moge zijn.

    Hoge deugd is als men het doen-het-niet-doen heeft eigen gemaakt. Dat is er niemand meer die het handelen opeist.

    Overigens wordt doen-het-niet-doen nog wel eens verward met doe-maar-wat. Omdat mensen denken dat als er niemand is, dat het dan allemaal niet meer uitmaakt. Dat is niet zo.

    1. Roos avatar

      Dank voor je waardevolle en verhelderende aanvulling! 🙂 Het meegaan op de deining van het leven, al doende niet-doen, ik vraag me wel af in hoeverre de menselijke geest daartoe in staat is, omdat wij onszelf toch teveel vastklampen aan het ego en derhalve ook verlangens en intenties. Blijven we daarmee niet hangen in de lage deugd?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *