Momentaan: ontstaan en vergaan, een boeddhistisch idee

“Omdat het veroorzaakte noodzakelijk vergaat. Het vergaan van de dingen heeft immers geen oorzaak. Waarom? Een oorzaak komt toe aan een gevolg. Maar vergaan is een niet-zijn. Wat valt er nu aan niet-zijn te veroorzaken? Indien nu dit oorzaakloze vergaan niet toekomt aan een ding zodra het ontstaan is, kan het er ook later niet aan toekomen, omdat het ding gelijk blijft.” – Vasubandhu, 450 c.e.

Alles is dharma

Heb je wel eens gehoord van dharma’s? Een dharma is een soort natuurlijk element waaruit ‘dingen’ zijn opgebouwd; zie het als een bouwsteen. Elke dharma, elke bouwsteen, heeft een andere eigenschap en het zijn die eigenschappen die ‘iets’ gestalte geven. Nu kent het boeddhisme een leering waarin ‘het zelf’ wordt ontkent, evenals alle andere bestaande substantie. Wij mensen zijn slechts een combinatie van dharma’s. In het geval van ‘mens-zijn’ zijn dat de vijf skandha’s: rupa (fysieke vorm), vedana (gewaarwording), sanna, (perceptie), sankhara (intenties/gedachten), en vinanna (aandacht/bewustzijn). Dit zijn allemaal elementen die ervoor zorgen dat wij ‘mens’ zijn, en dus bestaan. Kortom, alles is dharma.

Dingen bestaan niet op zichzelf, ze bestaan slechts dankzij een combinatie van verschillende dharma’s. Het bestaan kent ook een niet-bestaan. De wisseling tussen het zijn en niet-zijn noemt men ‘ontstaan’ en ‘vergaan’. Nu is het zo dat alles vergaat. Ieder mens sterft, elk blad valt van een boom, alles is vergankelijk en zal op den duur vergaan. Nu geloven de boeddhisten in causaliteit, wat simpelweg inhoudt dat dingen een oorzaak en een gevolg hebben. Het wegvallen van een dharma is bijvoorbeeld een oorzaak voor het vergaan van dingen. Denk bijvoorbeeld aan iemand die blind is, diens vedana is aan het afbrokkelen.

Momentaan: ontstaan en vergaan

Vasubandhu leefde in de 5e eeuw en hield er een erg duidelijke lering op na: alles bestaat slechts één moment. Volgens Vasubandhu vergaat al wat veroorzaakt wordt onmiddellijk na zijn bestaan. Beweging is dus niet mogelijk. Makkelijker gezegd: iets ontstaat om direct te vergaan. Best een harde stelling, nietwaar? Immers, bewegen wij niet continu? Ontwikkelen wij niet? Groeien wij niet als persoon; leren wij geen nieuwe vaardigheden? Ofwel, zijn wij mensen en alle dingen niet onderhevig aan constant veranderende dharma’s?

Nou, volgens Vasubandhu dus niet. Verandering bestaat namelijk niet, enkel de transformatie van zijn naar niet-zijn (en vica versa) bestaat. Ofwel, als iets veranderd, dan vergaat het om opnieuw te ontstaan. Sounds weird, right? Het komt op het volgende neer: neem een willekeurig ‘ding’. ‘Ding’ bestaat uit 4 verschillende dharma’s. Nu gaat er één dharma weg en komen daar 2 andere voor terug. Wij zouden zeggen dat het ‘ding’ veranderd is. Vasubandhu zegt echter dat ‘ding’1 is vergaan en dat daar ‘ding’2 voor in de plaats is gekomen. Iets kan namelijk niet hetzelfde zijn en toch andere eigenschappen bevatten. Een verandering van eigenschappen betekent een totale verandering, dus: vergaan en opnieuw, anders, ontstaan. Kortom, iets vergaat direct na het ontstaan omdat verandering niet mogelijk is, en daarom bestaat het slechts één moment.

Hoe komt die man nou eigenlijk bij zo’n gedachtegang? Nou, het is een feit dat alles vergaat. Nu stelde Vasubandhu dat vergaan geen oorzaak heeft. De dingen vergaan als vanzelf. Nu valt hier tegenin te brengen dat er toch ook zeker wel oorzaken zijn voor het vergaan van iets. Tja, ook hier heeft hij over nagedacht. ‘Vergaan’ kan geen externe oorzaken hebben omdat een oorzaak verbonden is met een gevolg. Echter, als iets ‘niet-is’ kan er ook geen gevolg zijn. Zonder gevolg, geen oorzaak, en daarom vergaan de dingen uit zichzelf. Als iets in aanraking komt met oorzaken, zou het namelijk eeuwig bestaan.

Als je bovenstaande in ogenschouw neemt, lijkt het best een aannemelijke redenatie. Verandering duidt op vergaan en (anders) herontstaan, vergaan is vrij van oorzaken, dus iets moet wel direct vergaan na het ontstaan. Dit noemt Vasubandhu de ‘radicale vluchtigheid van dingen’; iets vergaat net zo snel als een gedachte die door je hoofd flitst.

boeddhisme - sunyata

Dus, alles bestaat slechts één moment?

Het is wat raar om te bevatten, maar er is best wat te zeggen voor het idee dat een verandering een soort van vergaan en heronstaan impliceert. Elke 7 jaar zijn alle cellen in je lichaam vernieuwd. Ben jij dan nog dezelfde mens, of ben je dan iemand anders? Wij houden vast aan een identiteit, aan een ‘zelf’, maar als je dat idee los laat… Dan heb je elke 7 jaar een ander lichaam. Dus, als er ‘elk moment’ een cel van jou afsterft en opnieuw gecreëerd wordt, ben jij steeds een net iets andere jij. Aangezien ‘iets’ de som van zijn bouwstenen (die dharma’s dus) is, kun je zeggen dat jij elk moment vergaat en opnieuw ontstaat. Die bouwstenen zijn namelijk steeds weer anders, niet alleen je fysieke cellen maar bijvoorbeeld ook gedachten, gedragingen, enz.

Wat ik me dan wel weer afvraag, is hoe lang ‘bestaan’ dan duurt; al wordt ook gezegd dat tijd een illusie is. Als alles tegelijkertijd gebeurt, bestaan de dingen gelijktijdig wel en niet. Beste mindfuck, nietwaar? Tja, het is niet minder raar om te bedenken dat ik tijdens het typen van dit stukje zo’n 100 keer ben vergaan en herontstaan. Als beweging niet bestaat, verga je om op een andere plek te herontstaan. Elke toetsaanslag weer…

Ik geloof wel in de vergankelijkheid van alles, en ook dat jouw identiteit niet vast ligt in je lichaam. Maar, of je nou echt elke seconde vergaat en herontstaat? Who knows

Q: Wat vind jij van Vasubandhu’s idee over het momentane van alle dingen?


Bron: Jan Bor & Karel van der leeuw (red.). 25 Eeuwen Oosterse Filosofie. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2003. p. 89-93.

Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

 

 


Geplaatst

in

door

Reacties

15 reacties op “Momentaan: ontstaan en vergaan, een boeddhistisch idee”

  1. Myriam avatar
    Myriam

    Dit gaat wat te ver voor mij. Dat alles vergankelijk is, ja. Dat tijd een illusie is, ook. Dat alles constant vergaat en ontstaat en zo verder en zo voort, dat is wat moeilijker te bevatten. Maar interessant om over door te bomen.

    1. Roos avatar

      Het is zeker moeilijk te bevatten, maar misschien juist daarom ook zo interessant om over na te denken. 🙂

  2. Sabine avatar

    Ik heb een beetje hetzelfde als Myriam haha 🙂 Heel interessant over de Dharma’s trouwens. Ik kende Dharma alleen van Dharma en Greg, nu weet ik de betekenis achter die naam 🙂

    1. Roos avatar

      Hahaha, oh wat een leuke serie is dat ook hè?! 😛
      Dharma betekent ook zoiets als ‘wezenlijke natuur’. Volg de dharma; volg de wet van de natuur, zoiets.

  3. Ballonnendoorprikker avatar

    Dag Roos,
    Als je het heden ziet als een punt waar het verleden de toekomst raakt, het verleden als iets is wat niet meer is en de toekomst iets wat nog niet is, dan is inderdaad alles vergankelijk. Want na het er zijn, is het verleden.

    1. Roos avatar

      Die zin moest ik twee keer lezen. De toekomst staat gelijk aan (nog) niet-zijn… Ja, zo bekeken kun je inderdaad stellen dat iets direct vergaat. Interessante opmerking, dank! 🙂

  4. די מריו avatar

    Dit is absoluut niet het beste tijdstip om dit te lezen. Ik viel bijna in slaap. 😉

    Love As Always
    Di Mario

    1. Roos avatar

      Haha, oops. De serieuzere stukken toch maar ver voor bedtijd lezen dan? 😛

  5. Morgaine avatar

    Wat ik ervan vind, zelfs op de vroege morgen ingewikkeld Roos, whahaha waar zit jij met je gedachten 😛 Ik heb een tip voor je, zoek de avatars eens op en dan heb ik het niet over de tv avatars, maar die van Azië, de Vishnu’s 😉 Avatars. 😀

    X

    1. Roos avatar

      Haha, nou eigenlijk sloeg ik gewoon een boek over Oosterse filosofie open en toen rolde dit blogje eruit. XD De avatars ken ik wel. Althans, enkele; Rama en Krishna. De boeddha zou ook zogenaamd een incarnatie zijn. Erg hindoeïstisch vooral toch, de leer van de avatars? Vindt die op tv leuker, hahaha. 😛

      1. Morgaine avatar

        Jij ben diegene die een aparte studie koos 😛 whahahaha ik heb die van tv eigenlijk nooit echt gekeken of gezien… ik weet niet eens of Eliza ze keek.. volgens mij net niet meer 😉

        X

  6. internettoerist avatar
    internettoerist

    Wat ik daar van vind? Ik sta daar volledig achter. Je kunt op mijn site exact dezelfde stelling vinden, verspreid over een paar berichten, maar met andere woorden natuurlijk. De vijf skandha’s staan bij mij onder een bericht met titel “Roepa”, omdat dit het deel of skandha is waar de meeste misverstanden over bestaan. Daarom heb ik de nadruk op ‘rupa of roepa’ gelegd.
    Het is niet enkel de visie van Vasubandhu, hoor. Het is de kern van het boeddhisme. Als iemand de Dharma (Dharma betekent ook “Leer van de Boeddha”) praktiseert en aanhangt, dan staat hij achter dit principe. Het is natuurlijk de bedoeling dat men dit ervaart en inziet, tot dit besef komt. Het is dus geen geloof. Hoewel veel “aanhangers” geen benul hebben van wat ze aanhangen en op die manier slechts gelovigen zijn.
    Het kan contradictorisch klinken, maar als dit goed doordringt en als men beseft wat zijn zonder zelf betekent. Dan is dat heel rustgevend.
    Mooi en diepgaand stuk trouwens.

    Mag ik weten in welk boek je deze stelling gevonden hebt? 🙂

    Vriendelijke groet

    1. Roos avatar

      Velen weten niet wat ze aanhangen… Dat zie je in meerdere religieuze/spirituele stromingen terug. Er zijn interviews met gelovigen die geen antwoord kunnen geven op de vraag wat ze nou eigenlijk geloven – wat hun overtuiging inhoud. Best apart eigenlijk.
      De bron staat ook onderaan het logje, maar bij deze: Jan Bor & Karel van der leeuw (red.). 25 Eeuwen Oosterse Filosofie. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2003. p. 89-93. Lijkt me ook wel een aardig boek voor jou. 🙂

      1. internettoeristi avatar
        internettoeristi

        Oei, ik heb over de bron heen gekeken. In het vervolg zal ik ook onder de lijn moeten lezen. 🙂
        Dank voor de toelichting. Ja, lijkt me interessant. Ik zal het boek even opzoeken. 😉

        Vriendelijke groet

        1. Roos avatar

          Indien er bronnen zijn geraadpleegd, staan deze altijd onder de lijn. 😉 Overigens kwam je (1) reactie gek genoeg in de spamlijst terecht, ik zal hier even wat alerter op zijn!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *