Etiketje-thought: ik heb dus add…

Sinds ik het etiketje ‘add’ heb, vallen me dingen op. Dingen die eerst normaal waren en waar ik niet bij stilstond. Tijdens een activiteit ineens iets anders gaan doen en later beseffen dat je nog met iets bezig was, als mijn concentratie afneemt en ik ineens door heb dat ik niet meer oplet maar aan andere dingen denk, naar buiten kijken zonder buiten te zien omdat je diep in gedachten bent, gedachten die net zo snel kwijt zijn als dat ze kwamen. Het stomme is dat ik de kenmerken van add erg goed herken; het is me allemaal totaal niet vreemd, en toch is het nooit opgevallen. Nu heeft iedereen wel eens last van iets wat daar staat, al is adhd/add net iets meer dan enkel die lijst met kenmerken.

Nu heb je mensen die adhd/add onzin vinden. Het klopt dat het de laatste jaren vaker wordt gediagnosticeerd en het lijkt een ‘modelziekte’ – voor zover je het een ziekte kunt noemen. Basically maken je hersenen te weinig van een stofje (of 2: dopamine en noradrenaline) aan waardoor je brein net iets anders functioneert dan dat van mensen die wel hun hersenstofjeshuishouding op orde hebben. ‘Hersenstofjeshuishouding’ klinkt eigenlijk best goor, hehe. Anyways, de reden dat tegenwoordig ‘iedereen’ adhd/add lijkt te hebben, is omdat het vroeger als een kinderziekte werd gezien en tegenwoordig ook adhd/add bij volwassenen wordt erkent.

In behandeling

Nu blijkt mijn ‘onbehandelde add’ een van de dingen die hebben geleid tot mijn angstproblemen. Add’ers zijn traag – in het rapport lezen dat ik vrijwel foutloos werk (yay) maar op het tempo van een 14-jarige, dat stak. Komt omdat ‘wij add’ers’ zo ingaan op de details en op het foutloos en perfect willen werken – perfectionisme is mij uiteraard niet vreemd – wat ten koste gaat van het werktempo. Oh, en natuurlijk het feit dat een add’er de concentratiespanne van een gedrogeerd fruitvliegje heeft en alles in de omgeving rete-interessant vind, snel afgeleid raakt, enz. In mijn basisschoolrapport stond elk jaar weer dat ik goed meekwam maar wel wat meer moest doorwerken. Het kwam vaak voor dat ik in de pauzes rekenwerk moest afmaken terwijl de rest van de klas buiten speelde. Schijnt te hebben bijgedragen aan onzekerheid en faalangst, seems legit right?

Ik vraag me af of dingen anders zouden zijn geweest als ik eerder behandeld zou zijn voor add. Aan de andere kant, het etiketje geeft alleen een naam aan dingen die ik altijd op een bepaalde manier deed. Wat de psych nu wilt doen, is mij via psycho-educatie de werking van mijn brein laten snappen – want dan herken je patronen en kun je bepaalde valkuilen voorkomen enzo. Het voelt wat dubbel, want elk mens stelt wel eens uit. Iedereen heeft wel eens dit, dat, zus, of zo. Alle kenmerken van add zijn in ieder persoon ‘wel eens’ te zien, maar bij een add’er is het breintechnisch in zijn bestaan verweven.

Tijdens het schrijven van dit stukje heb ik ook tig dingen tegelijk gedaan: WhatsAppen, afbeeldingen zoeken (niet eens voor deze blog), Pinterest afstruinen, om telkens weer terug te komen bij de gedachte “Oh ja, ik was met die blog bezig.” Een blog waarvan ik overigens niet weet wat ik er mee beoog, het is gewoon fijn om dit eens van me af te schrijven. Aan de ene kant is er namelijk niets veranderd omdat add aangeboren is; ik ben dus altijd al ‘zo’ geweest. Aan de andere kant verklaart het etiketje een hoop dingen waar ik tegenaan loop, zoals mijn vergeetachtigheid, dat ik snel afgeleid ben, de chaos in mijn hoofd, enz.

Disfunctioneel brein

De hele controverse omtrent adhd/add maakt het ook niet makkelijk. Ik merk dat ik soms wat cynisch ben erover. Vaders maakt ook steeds domme grapjes – iets met lui en traag enzo. Ondanks dat ik daar wel om lach, is het niet altijd even grappig. Ongeacht hoe mensen over adhd/add denken, ongeacht hoe het zich in gedragingen uit, het feit is dat er een disfunctie in mijn brein zit en dat bevalt me niet. Het is namelijk niet de eerste disfunctie. Ik heb paroxysmale dystonie – mooi woord voor galgje inderdaad – wat eenvoudigweg neerkomt op een neurologische bewegingsstoornis. Zie het als een stroomstoring in mijn brein die ervoor zorgt dat ik last heb van spasmes aan de linkerkant van mijn lichaam. Dit is gelukkig zeer goed te onderdrukken met anti-epileptica (lage dosering) en het vooruitzicht is dat ik er overheen groei tegen m’n 30e. Add richt zich op een tekort, of disbalans, van dopamine en noradrenaline in je brein. Het is zelfs zo dat als je add hebt, er een vergrote kans is op een andere neurologische aandoening. Check… Voor een perfectionist is het dus niet heel chill om te beseffen dat je twee ‘fouten’ in je brein hebt zitten.

De laatste weken heb ik het idee dat alles wat ik doe uitvergroot lijkt te zijn. Ik ‘zie’ de add’er in mezelf en dat is best lastig soms omdat het dezelfde gedragingen betreft als voor het toegekend krijgen van het etiketje. Een etiketje dat dus meer is dan enkel de naam van een stoornis. Persoonlijkheidsstoornissen zijn behandelbaar en kunnen verdwijnen, add ‘zit in mijn brein’ en gaat dus niet weg. Leren om hiermee om te gaan voelt dus erg dubbel, omdat ik me tot nu toe altijd wel gered heb; waarmee zou ik moeten leren omgaan…

Speculatie

Al blijft de vraag… Hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als de diagnose add wel al rond de basisschool werd gesteld? Misschien zou ik dan niet constant traag genoemd worden en te horen krijgen dat ik moest doorwerken. Misschien werd er dan gekeken naar of ik de stof begreep, in plaats van of ik alle rijtjes wel had gemaakt. Misschien zat ik dan niet wekelijks een pauze binnen om werk af te maken. Misschien zou ik hebben geleerd om me te concentreren waardoor ik niet zoveel miste in de klas; zou ik minder onzeker zijn omdat ik niet werd gepest met dat ik niet naar buiten mocht of traag was. En dan heb ik het nu alleen nog maar over de basisschool…

Ik heb add. Dit etiketje verandert niets aan wie ik ben en aan hoe ik ben, het geeft alleen een naam aan bepaalde eigenschappen die ik altijd al had. Tegelijkertijd verandert het alles, want ik krijg verklaringen voor die eigenschappen. Kijkend naar het verleden, vraag ik me af wat anders zou zijn geweest als ‘we’ het eerder wisten, ondanks dat ikzelf niet anders ben. Hetzelfde maar toch anders…

β™₯


Like what you read? Volg mij via Bloglovin, Facebook, Twitter, of Instagram!

 

 

 


Geplaatst

in

door

Reacties

8 reacties op “Etiketje-thought: ik heb dus add…”

  1. Anne avatar
    Anne

    Roos, Roos, Roos,… Als het op de basisschool was vastgesteld zou de manier van lesgeven nog altijd ‘zuigen’ – dat doet t nu eenmaal. Wanneer je eerder behandeld was zou je tegen deze leeftijd waarschijnlijk wel aan de concerta of de dexjes zitten omdat niets anders meer helpt, wanneer je eerder had geweten over je ADD dan had je een iets te goed excuus gehad als puber ‘Ja maar m’n brein’. Geloof me, op jonge leeftijd komt er niets goeds van etiketjes.En ook nu is het nog oppassen: dat je jezelf er niet al te veel mee gaat identificeren, dat je je er niet naar gaat gedragen omdat je Eindelijkkkk jouw ‘plekje’/verklaring hebt gevonden, dat je je leven op je nukken aanpast omdat je er te zeer op let. Ik begrijp dat het een hoop doet (dat weet je), en ik weet dus ook dat je over een jaar of wat waarschijnlijk denkt van: had ik me er maar niet zo aan vastgehouden/me er zoveel van aangetrokken. Toch anders? Dat doe je dan helemaal zelf ;)… Blijf dus op jezelf letten – en zie je trekjes als van jouw, en niet van een ‘stoornis’ (wat het naar mijn mening overigens niet is – dat wil niet zeggen dat ik de narigheden niet erken, begrijp me niet verkeerd!)… En mocht je t toch zwaar opvatten, foeter me dan maar uit op de app. Ook al is dat zeker niet mijn bedoeling.. Maar mijn ervaring in deze even negeren lukt mij dan weer niet πŸ˜› Xx

    1. Roos avatar

      Goed punt, al hoop ik nog steeds de verbeterde leerkracht te worden – zo eentje die kijkt naar leerlingen i.p.v. cijfertjes, hehe. Zoals jij het schetst, klinkt het ook niet echt fijn inderdaad. Uiteindelijk loopt het ‘zoals het moet’ en ik zou ik niet zijn zonder alle add-onbewuste ervaringen. πŸ˜›
      Thnx for the heads-up trouwens! Het is niet de bedoeling dat ik me nu door het etiketje ga laten leiden en me daarop afstem. Het is wel zo dat ik me nu erg bewust ben van van alles en nogwat – eigenlijk net als altijd maar nu net even anders… XD Het zijn ook mijn trekjes, daarom is er niets veranderd aan wie en hoe ik ben. Wat veranderd is, is mijn bewustzijn daarover en dat is even irritant – om het zo te zeggen, you get what I mean. X

  2. internettoerist avatar

    Dit “probleem” wordt, mijns inziens, veroorzaakt door de concepten van de maatschappij. Op zich is traag en perfectionistisch zijn geen probleem. De maatschappij eist dat we snel zijn en mee lopen met de kudde. En dat ontstaat het “probleem”. Wie niet in de kudde past, is een “afwijking”. Wie heeft bepaald dat alles zo snel moet? Toen ik nog kind was, was het normaal om passief toe te kijken bij allerlei gebeurtenissen en activiteiten. Ik geniet van de positie als ‘waarnemer’ (niet-deelnemend). Toen ik in het middelbaar kwam, MOEST plots iedereen actief meedoen. In alles ! Dit was iets waar ik helemaal niet van hield. Waarom moest ik meedoen met (in mijn ogen) onnozelheden van anderen? Dat was (mijns inziens) nutteloze energie-verspilling (bezigheidstherapie). Gelukkig was ik bijna volwassen, anders had ik ook wel een etiketje “abnormaal” gekregen. Onze maatschappij creΓ«ert in mijn ogen zelf de “afwijkingen”. Iedereen is verschillend, de maatschappij zou daar rekening moeten mee houden.

    Op dat vlak bots ik met psychiaters en psychologen. Wie zegt dat die “fout” in het brein zit? Zij zien zichzelf als een lichaam. Je weet dat ik dat anders zie. Zij zijn etiketjes ingelepeld. Maar goed, dat is een andere discussie. πŸ™‚

    Het heeft geen zin om te piekeren over ‘had ik maar’ of ‘was er maar… geweest’, dat is voorbij, je kunt er niets aan veranderen. Wat je wel kunt doen, is je toekomst veranderen. Je kunt vanuit je huidige ‘positie’ keuzes maken en een richting kiezen. De toekomst ligt niet vast. Voor zover ik je ken, vind ik je een fantastisch mens. Als alles anders verlopen was, was je nu misschien niet de persoon die je bent. Laat je niet beperken tot etiketjes!

    Ik weet dat dit gevoelig kan liggen. Als ik je met mijn woorden ergens mocht gekwetst hebben, dan was dat niet de bedoeling.

    Vriendelijke groet

    1. Roos avatar

      Je woorden zijn totaal niet kwetsend. πŸ˜‰ Ik herken wel wat je zegt, dat meedoen in de manie van anderen vond ik ook nooit echt zinvol – dus dan ben je gelijk het buitenbeetje. Ben het gedeeltelijk met je eens waar het etiketje door de maatschappij bepaald is. Voor zover ons lichaam realiteit is, is het niet ondenkbaar dat een disbalans in hersenstoffen invloed hebben op de werking van het brein en daardoor de een anders maakt dan de ander. Het problematiseren hiervan is inderdaad wel afkomstig van de maatschappij.
      Ik kan inderdaad niets veranderen aan het verleden – heb de nare trek om daar toch soms iets te lang te blijven hangen, hehe. En inderdaad, mijn ervaringen maken mij wie ik vandaag ben. Moet het etiketje ‘gewoon even verwerken’ – iets met gehechtheid aan ‘mijn’ brein. πŸ˜›

  3. Sabine avatar

    Ik snap dat wel, dat je jezelf die ‘wat als…’ vragen stelt. Ik denk juist dat het soms goed is om niet anders behandeld te worden, zeker niet op de basisschool. Als het tenminste niet Γ©cht nodig is, want soms is dat het wel natuurlijk. Bovendien is het onderwijs voor speciale gevallen, om het maar even zo te noemen, volgens mij ook niet je van het. Je bent wie je bent en dat is een superleuke meid die toevallig een kronkeltje in haar hersenen heeft πŸ™‚ De toekomst is het belangrijkste, en die kun je zelf maken zoals je wilt (of ligt alles al vast? maar dat is een andere discussie haha)! Liefs

    1. Roos avatar

      Het gaat niet zozeer om dat ik anders behandeld had willen worden, geen speciaal onderwijs ofzo. Eerder de erkenning krijgen dat ik wel alles snapte – wat zo was – alleen traag werkte omdat ik zoveel afgeleid was. Het is voor een kind niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen om altijd maar te horen dat je traag bent, om hele pauzes binnen te moeten zitten. Eigenlijk werd ik nu dus juist anders behandeld omdat alles af moest en iedereen verder buiten kon spelen behalve ik.

      Maar dit is ook iets wat ik me afvraag nu ik er vanuit deze blik op terugkijk. On the other hand zou ik ik niet zijn zonder alle ervaringen die ik tot nu toe heb gehad. πŸ™‚ Dank voor die lieve opmerking! En ja, de toekomst is inderdaad het belangrijkste, en ik geloof wel dat we die zelf kunnen maken! πŸ˜› X

  4. Morgaine avatar

    Ik heb exact hetzelfde met mijzelf, de dyscalculie, er pas achter komen als je eigen kind het ‘label’ krijgt en dan ook eigenlijk te laat, en ik dus al midden twintig was gepasseerd zelfs! Tegen de 30 pas en ik kom erachter, wat zou dat gedaan hebben met mij vroeger op school en later in de brugklas en zo verder… het is zoals het is, nu is het een kwestie van accepteren, meer begrip zul je ook zeker krijgen, en ook andersom, dat mensen het niet kunnen of willen snappen. Zelfs als je uitlegt wat dyscalculie is, zal iemand die wel met cijfers om kan gaan, het niet snappen dat dit bestaat, dat kan toch niet? Dat je dan beter bent in je talen en die ander wellicht niet, dat valt niet op, want wat moet je met talen als iedereen hier dezelfde taal spreekt en je bijna niet op vakantie gaat, Engels uitgezonderd, dat lukt toch ook, doe ik zelfs perfect? Hoezo kun je niet rekenen…

    Wat is de wortel van…… komt er dan ook nog achteraan… mijn antwoord.. A quadraat en B quadraat is C quadraat, Einstein… nu happy? hahahaha

    X

    1. Roos avatar

      Ja precies, hoe zou het zijn geweest als… Maar tegelijkertijd kun je het verleden toch niet veranderen en moet je verder vanwaar je bent. Rekenfanaten zullen zich dyscalculie niet kunnen voorstellen inderdaad; het is altijd lastig om je iets voor te stellen wat je zelf niet hebt. Oh well, als we er zelf maar mee kunnen (leren) dealen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *